Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jupex
Jag har en volvo v70 xc -02. Jag har lite funderigar angående dstc och viscokoppling. Vad jag har förstått och läst på forumet så går det inte att kombinera dessa system. Har precis pratat med volvo (lokalt) och han sa att allt var i sin ordning, att viscon har ett frihjul som arbetar mot dstc.
Jag var under bilen och kollade och det ser ut som om det sitter en visco.
Hittade inga el kablar som haldexen ska ha. Bilen är en tyskimport med första regdatum 2002-03-26.

Tacksam för svar!
av Psyko
Då har du endast Tracs på bilen.
DSTC går INTE kombinera med Visco då bilen inte har elektrisk möjlighet att frikoppla bakhjulsdriften på en med Visco. Det finns inte nått frihjul på en med Visco.
av jupex
Men på knappen i bilen står det DSTC. Har jag en haldex ändå???
Märkligt det här. Finns det en tidig verision av haldexen tro?
Eller har dom satt dit fel knapp i bilen.
av staffann
Haldex finns det på bilar tillverkade from vecka 35 2002. Då döptes samtidigt V70XC om till XC70. Din bil har alltså visco.
Märkligt om den har DSTC, men vem vet.
av Psyko
jupex skrev:Men på knappen i bilen står det DSTC. Har jag en haldex ändå???
Märkligt det här. Finns det en tidig verision av haldexen tro?
Eller har dom satt dit fel knapp i bilen.

Låter onekligen mysko .....
Om den har Visco ska den inte kunna ha DSTC allafall, sen om du har Haldex trots allt ....... :roll:
av jupex
Hur ser man om man har en visco eller haldexkoppling?
Finns det något att kolla efter. Vet inte hur man jämför en visco och haldex. Eller måste jag åka in på verkstan och be dom kolla.
Användarvisningsbild
av Ericsson
TRACS är väl bara antislir. DSTC är väl antisladd/antislir. Det är väl bara att fara ut och sladda lite? Har ni inte snö?
av jupex
Jag får vänta på snön och tomten :lol:
av svensen
Psyko skrev:Då har du endast Tracs på bilen.
DSTC går INTE kombinera med Visco då bilen inte har elektrisk möjlighet att frikoppla bakhjulsdriften på en med Visco.
Riktig.
Psyko skrev:Det finns inte nått frihjul på en med Visco.
Feil.
Se her:
http://www.autoworld.com/news/volvo/awd.htm
(Sitat fra artikkelen:
Freewheel Unit
Volvo has also engineered into the drive line system a freewheel component. This unit disengages the rear drive during braking and/or coasting help ensure optimum braking performance. With this feature, the ABS braking system does not need modification. Another refinement, when it comes to this freewheel, is that it also has a lock-up function. This means that Volvo 's AWD system is always in four-wheel driven when it reverses.)

Sven
av jupex
Då har jag tracs/antislir på bilen och inte dstc/antisladd +antislir.
Men fortfarande märkligt att det står dstc inne i bilen.
Kan man höra med volvo i GBG om dom kan få fram något om bilen :?:
Lurig fråga det här.Tacksam för alla svar jag fått :)

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]