Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:
VolvoB20 skrev: mån 02 jan 2023, 10:38
Allinug skrev: sön 01 jan 2023, 21:21

Verkningsgraden är ju inte alltid allt. Jag hade länge en miniräknare från 80-talet som gick på solceller. Jag kunde räkna så länge jag ville, så länge det var tillräckligt med ljus. Vilken verkningsgrad den hade har jag ingen aning om, men den gjorde det den skulle.

Något som jag tycker är intressant är också utvecklingen av mer osynliga solceller (i höljen etc) som fungerar även inomhus. De skulle kunna ersätta batterier och nätanslutning för många småprodukter som man har hemma.

30% verkningsgrad på inomhusljus på 100-500 lux blir ändå tillräckligt för många IoT-prylar, t ex sensorer. Och det ljuset är ljusenergi som ändå finns runtomkring oss.
Det är inte solcellerna som blitt så mycket bättre. Det är elektroniken som blitt snålare

Jag har en rörelsesensor med radiosändare som styr lyset i vissa rum. Den är på hela tiden och drar 0.000025 watt så batteriet håller över 5 år :-o

Men det är ju ingen hjälp för energikrisen för det lär inte gå att bygga en värmepump eller elbil som är lika snål för där har man börjat närma sig det teoretiskt möjliga enligt fysikens lagar
Nja, de flesta utomhussolceller är konstruerade för att fånga ljus i ett visst spektrum. Inomhussolcellerna fångar ljus i andra spektrum. Så det har skett stora förbättringar inom det området också.

Och du skulle kunna ha säg, 10000 rörelsesensorer hemma, eller så många du får plats med, som alla kunde drivas av samma ljus. Och du skulle slippa byta batterier på dem! :-) Hur räknar du ens verkningsgrad och annat på detta?

Nu är det väl inte troligt att du skulle vilja ha 10000 sensorer hemma, men i en industrilokal skulle de kunna göra nytta på energiområdet.

Men det som är intressant är att inte all energi behöver komma ifrån elnätet, utan finns runtomkring oss redan.
Wow! Du går från klarhet till klarhet. Det som är kristallklart för mig är att du anser att vi inte ska ha ett elnät som fyller samhällets behov. Du anser helt klart att vi alla ska anpassa oss till elnätets behov. Är det kärnkraften igen som spökar, månne? Har du funderat på vad det skulle innebära för resursåtgång totalt sett i ett LCA-perspektiv om alla prylar ska ha sin egen kraftförsörjning? Jag bävar för hela denna sk. omställning som görs helt utan konsekvensanalyser. Jag anser att vi ska återskapa ett elnät med planerbar elproduktion, likt det vi en gång hade. Men oavsett vilken lösning man vill ha så kommer det att ta tid. Tid som inte finns. Ändå tjafsar man bara och kommer inte till skott. År efter år passerar utan att något görs som är rimligt för samhällets behov. Vi har tyvärr bara sett början ännu. Det kommer oundvikligen att bli värre. Mycket värre.
Användarvisningsbild
av Camel
EbbevonVolvo skrev:Min förbrukning av el minskade jag med 17% i december. Jag har fast elpris men hjälper till med att minska så mycket jag kan.
Det hedrar dig! Till skillnad från vissa politiker som uttalat sig att de har det varmt hemma eftersom de har fast avtal. Vettiga människor behöver inga förebilder. De tar själva ansvar.
Användarvisningsbild
av Camel
lennarte skrev:Fått elräkningen inatt (på EON-appen), 7476 kr för 1559kWa. Det är c:a 2000 kr mindre än förra december trots endast c:a hälften kWa. C:a mot 5,74 kr/kWa mot förra december c:a 3,52 kr/kWa (ink. skatt, avgifter och moms)... Och dyrare ska det bli.... 😢
Jag lider med dig. Trots att ni sannolikt gör vad ni kan för att spara så tvingas du öppna plånboken på vid gavel. :-(
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:/.../ Vattenfall njuter väl för de producerar ju elen för 14öre/kWh. Tyvärr stannar ju inte vinsten i landet då man använder dem till att bygga vindparker utomlands. Men 180 miljoner till ledningsgruppen satt nog fint.
Exakt. Det som inte framkommer så tydligt i debatten är ju att incitamenten för elproducenter att bygga ut planerbar elproduktion har minskat iom de varierande elpriserna. Utbyggnad av planerbar elproduktion leder till stabilare priser som i genomsnitt blir lägre än idag. Varför ska man dra på sig stora investeringar i planerbar elproduktion som leder till att intäkterna sedan minskar? Man kan lugnt utgå ifrån att sådana parametrar förekommer i kalkyler för investeringsbeslut. Bättre då för elproducenterna att fortsätta med utbyggnaden av icke planerbar elproduktion och hoppas att samhället gör sig beroende av den energin. Eftersom erforderlig effekt inte alltid kommer att finnas, leder det till ännu högre priser. Detta leder i sin tur till ännu högre vinster från den befintliga planerbara elproduktion man redan har. Enda kostnaden är ju investeringen i den icke planerbara elproduktionen. Men det är ju inte så dyrt, det säger ju alla. T.o.m. elproducenterna själva. De betalar ju inte hela kostnaden för hela det icke planerbara elproduktionssystemet. Endast själva kraftverken. Och knappt det.

Detta måste brytas. Om elmarknaden ska bestå som en marknad, måste det till incitament som gör det lönsamt att bygga det som uppfyller samhällets behov. Inte tvärtom.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om verkningsgraden på en solcell ligger på 30% kan du inte komma så mycket längre . Över 100% så har byggt en evighetsmaskin som producerar mer än den konsumerar
Användarvisningsbild
av Allinug
VolvoB20 skrev: mån 02 jan 2023, 13:17 Om verkningsgraden på en solcell ligger på 30% kan du inte komma så mycket längre . Över 100% så har byggt en evighetsmaskin som producerar mer än den konsumerar
Fast behöver man ens räkna verkningsgrad på något som är bonus? Här bedömer man att tekniken skulle möjliggöra att man skulle slippa produktion av 10 miljarder batterier årligen! :-o
https://pubs.rsc.org/en/content/article ... ivAbstract

Och det man använde elen till var att träna och använda AI-nätverk på IoT-enheter… När lyset var släckt gjordes andra uppgifter. Tänk vad roliga energieffektiviseringsaktiveter man kunde göra med detta i en industri!
Användarvisningsbild
av Allinug
Camel skrev: mån 02 jan 2023, 12:29
Allinug skrev:
VolvoB20 skrev: mån 02 jan 2023, 10:38

Det är inte solcellerna som blitt så mycket bättre. Det är elektroniken som blitt snålare

Jag har en rörelsesensor med radiosändare som styr lyset i vissa rum. Den är på hela tiden och drar 0.000025 watt så batteriet håller över 5 år :-o

Men det är ju ingen hjälp för energikrisen för det lär inte gå att bygga en värmepump eller elbil som är lika snål för där har man börjat närma sig det teoretiskt möjliga enligt fysikens lagar
Nja, de flesta utomhussolceller är konstruerade för att fånga ljus i ett visst spektrum. Inomhussolcellerna fångar ljus i andra spektrum. Så det har skett stora förbättringar inom det området också.

Och du skulle kunna ha säg, 10000 rörelsesensorer hemma, eller så många du får plats med, som alla kunde drivas av samma ljus. Och du skulle slippa byta batterier på dem! :-) Hur räknar du ens verkningsgrad och annat på detta?

Nu är det väl inte troligt att du skulle vilja ha 10000 sensorer hemma, men i en industrilokal skulle de kunna göra nytta på energiområdet.

Men det som är intressant är att inte all energi behöver komma ifrån elnätet, utan finns runtomkring oss redan.
Wow! Du går från klarhet till klarhet. Det som är kristallklart för mig är att du anser att vi inte ska ha ett elnät som fyller samhällets behov. Du anser helt klart att vi alla ska anpassa oss till elnätets behov. Är det kärnkraften igen som spökar, månne? Har du funderat på vad det skulle innebära för resursåtgång totalt sett i ett LCA-perspektiv om alla prylar ska ha sin egen kraftförsörjning? Jag bävar för hela denna sk. omställning som görs helt utan konsekvensanalyser. Jag anser att vi ska återskapa ett elnät med planerbar elproduktion, likt det vi en gång hade. Men oavsett vilken lösning man vill ha så kommer det att ta tid. Tid som inte finns. Ändå tjafsar man bara och kommer inte till skott. År efter år passerar utan att något görs som är rimligt för samhällets behov. Vi har tyvärr bara sett början ännu. Det kommer oundvikligen att bli värre. Mycket värre.
Bästa Camel, det anser jag inte. Men jag får intrycket av att du, när du blickar i backspegeln, anser att vi ska teleportera oss tillbaka till 70-talet, en tid då alla felaktiga beslut ännu inte tagits och inga oförätter ännu begåtts. Det är tyvärr inte möjligt - vi är där vi är nu.

Nu har vi vindkraft som ger billig el, när produktionen snurrar. Det ger överproduktion och underproduktion om vartannat.

Om vi sätter in mer kärnkraft så höjer vi nivån med el, men svängningarna kommer att bestå, för kärnkraft är inte tillräckligt flexibelt för att samvariera med vindkraftproduktionen.

Lösningen är inte att stänga ner vindkraften, medan vi bygger nya kärnkraftverk, då blir elläget ännu värre. Vi behöver all el vi kan få.

Lösningen är heller inte att låta bli att bygga havsbaserad vindkraft, medan vi väntar på nya kärnkraftverk. Vi behöver ju billigare el nu.

Men med billigare el och minusel så blir inte kärnkraften (ej heller värmekraften) lönsam. Och karusellen snurrar vidare…
Är det kanske vattenkraften i Norge och Sverige som ska balansera allt? Då behöver den byggas ut mer.

Jag tror inte att politikerna kommer att lösa detta, de har fullt upp med sina falukorvar och ordna så att Sverige får mer ”grön öl”. Och 10 kr billigare diesel… :x

Och vi vet ju nu att regeringen inte kan säga till ett statligt energibolag vilket energislag de ska satsa på. Detta oavsett vad politikerna lovar inför valet. Dessutom påverkas vi av vad våra grannländer gör.

Däremot finns det nog drivkraft i svensk industri. Jag är säker på att när företagen i Norrland ställer om till fossilfri produktion, vilket förmodas leda till stor elbrist i Norrland, så kommer de att investera i smarta lösningar för att kunna producera fossilfritt. Och de kommer nog att se till att få den energi som de behöver, i den takt som krävs för att göra omställningen på ett bra sätt.
Norra Sverige samarbetar redan med norra Norge och Finland.

Northvolt, med fabrik i Skelleftå, valde ju den staden just för att kunna använda förnybar vattenkraft. Man har pratat väldigt mycket just om hur viktig vattenkraften var för deras val. Jag vet inte om deras hållbarhetsimage hade varit lika stark om de föredragit annan energikälla, eller om de tagit vad som helst i elväg.

Också intressant att se hur andra industrier i Norrland ser på detta och vad de föredrar.
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:
Camel skrev: mån 02 jan 2023, 12:29
Allinug skrev:

Bästa Camel, det anser jag inte. Men jag får intrycket av att du, när du blickar i backspegeln, anser att vi ska teleportera oss tillbaka till 70-talet, en tid då alla felaktiga beslut ännu inte tagits och inga oförätter ännu begåtts. Det är tyvärr inte möjligt - vi är där vi är nu.
Vi ska inte bakåt. Vi ska framåt. Vi ska lämna väderberoende energiförsörjning bakom oss och låta kompetens och samhällsbehov styra över vilket energisystem vi ska ha. Vi har alldeles för mycket låtit ideologi, egenintressen, inkompetens och fobi låtit styra. Det måste vi sluta upp med. Omedelbart.

Allinug skrev:Nu har vi vindkraft som ger billig el, när produktionen snurrar. Det ger överproduktion och underproduktion om vartannat.
Just det. Det förstör förutsättningarna på marknaden, både ekonomiskt och tekniskt.

Allinug skrev:Om vi sätter in mer kärnkraft så höjer vi nivån med el, men svängningarna kommer att bestå, för kärnkraft är inte tillräckligt flexibelt för att samvariera med vindkraftproduktionen.
Vi hade ju kärnkraft och vattenkraft innan i tillräcklig omfattning. Utan svängningar i priserna, som dessutom låg mycket lågt i jämförelse. Man lade ner planerbar elproduktion och ersatte den med icke planerbar, och då erhåller man prissvängningar. Ingen raketforskning. Man har kort sagt förstört det fina kraftsystem vi en gång hade. Istället borde man utökat det med samma planerbarbarhet.

Allinug skrev:Lösningen är inte att stänga ner vindkraften, medan vi bygger nya kärnkraftverk, då blir elläget ännu värre. Vi behöver all el vi kan få.
Helt felaktigt påstående i et långa perspektivet. Ju mera vi bygger ut icke planerbar elproduktion, desto värre blir problemet. I det korta perspektivet behövs all el vi kan få. Det som står till buds är oljeeldade och gaseldade kraftverk, jämte kraftvärme. Som man bäddar får man ligga.

Allinug skrev:Lösningen är heller inte att låta bli att bygga havsbaserad vindkraft, medan vi väntar på nya kärnkraftverk. Vi behöver ju billigare el nu.
Korrekt att vi behöver billigare el nu. Men det skulle man tänkt på innan. Inga som helst konsekvensanalyser gjordes. Man lyssnade inte på alla invändnigar och varningar som fanns. Man lät ideologi och fobi styra. Nu har man tidsåtgången som ursäkt för att inte bygga vissa energislag. Det är provocerande.

Allinug skrev:Men med billigare el och minusel så blir inte kärnkraften (ej heller värmekraften) lönsam. Och karusellen snurrar vidare…
Det säger sig självt att minuspriser inte fungerar på en marknad. Någon betalar ju för detta. I dagsläget betalar fortfarande inte vindkraften för detta och historiskt har de dessutom fått betalt. Istället borde de belastats med de fulla kostnaderna för vad man ställt till med.

Allinug skrev:Är det kanske vattenkraften i Norge och Sverige som ska balansera allt? Då behöver den byggas ut mer.
Vattenkraft är utmärkt som både baskraft och balanskraft. Men ur balanssynynkt måste tillräckligt med effekt finnas och som baskraft måste tillräckligt med energi finnas. Det senare styrs av tillrinningen per år till magasinen. Ju mera icke planerbar produktion som byggs, ju mera av vattenkraftens tillrinning går åt för balansering. När man når taket i tillrinning blir det tills slut en baskraftsfråga. Och då får man se de verkliga prissvängningarna. När samhället spås öka elförbrukningen med dubbelt och enda svaret från politiker är att möta detta med icke planerbar elproduktion så når vi taket snabbt.

Allinug skrev:Jag tror inte att politikerna kommer att lösa detta, de har fullt upp med sina falukorvar och ordna så att Sverige får mer ”grön öl”. Och 10 kr billigare diesel… :x
Jag för står din anspelning. Men det gäller att ha klart för sig att nuvarande regering har erkänt att det finns problem på energiområdet med all icke planerbar produktion och vill åtminstone göra något det. Till skillnad från det andra gänget. Däremot tror jag inte de lyckas inom rimlig tid. Vi har grävt ner oss för djupt i träsket. Som en kommentar till "10 kr billigare diesel" kan sägas att om det inte hade blivit maktskifte så hade dieselpriset ökat istället. Nu har det åtminstone inte ökat. Men det pratar man ogärna om.

Allinug skrev:Och vi vet ju nu att regeringen inte kan säga till ett statligt energibolag vilket energislag de ska satsa på. Detta oavsett vad politikerna lovar inför valet. Dessutom påverkas vi av vad våra grannländer gör.
Alla vet att politiska påverkan på Vattenfall att stänga reaktorer var mycket stor och påträngande. Du kanske har missat det, vad vet jag. Man hade informell styrning i form av bl.a. utbyte av styrelsens medlemmar till mera passande åsikter. Vattenfall ficj avbryta projektering av R5 och R6. Dessutom påverkade man kärnkraften öppet genom ekonomiska styrmedel i form av malus för kärnkraft och bonus för förnyelsebart. Eftersom man kunde påverka åt ena hållet, så förutsätter jag att man kan påverka åt andra hållet. Det bör inte vara enkelriktat.

Allinug skrev:Däremot finns det nog drivkraft i svensk industri. Jag är säker på att när företagen i Norrland ställer om till fossilfri produktion, vilket förmodas leda till stor elbrist i Norrland, så kommer de att investera i smarta lösningar för att kunna producera fossilfritt. Och de kommer nog att se till att få den energi som de behöver, i den takt som krävs för att göra omställningen på ett bra sätt.
Norra Sverige samarbetar redan med norra Norge och Finland.

Northvolt, med fabrik i Skelleftå, valde ju den staden just för att kunna använda förnybar vattenkraft. Man har pratat väldigt mycket just om hur viktig vattenkraften var för deras val. Jag vet inte om deras hållbarhetsimage hade varit lika stark om de föredragit annan energikälla, eller om de tagit vad som helst i elväg.
Jag har inget emot fossilfritt. Bara man själv betalar kalaset. Nationellt kommer den kraftigt ökade elförbrukningen i norr innebära att det inte finns någon el att skicka söderut i riket. Då behöver man heller inte bygga ut kraftnätet. Det kvarstår dock den lilla detaljen att södra Sveriges elproduktion inte täcker behovet i söder. Dessutom blir balansmöjligheterna i söder från vattenkraften i norr begränsade ju mer av elen som stannar i norr. Jag anser att vi ska bygga planerbar el för att täcka behovet. Inte göra oss än mer beroende av elimport.

Allinug skrev:Också intressant att se hur andra industrier i Norrland ser på detta och vad de föredrar.
Alla industrier föredrar billig energi som finns tillgänglig på industrins villkor. Inget annat.
Användarvisningsbild
av lennarte
EbbevonVolvo skrev: sön 01 jan 2023, 11:05 Min förbrukning av el minskade jag med 17% i december. Jag har fast elpris men hjälper till med att minska så mycket jag kan.
Sett över hela året har jag minskat förbrukningen c:a 30 %. Som mest var det 67 % mindre (i november). Veden tog slut i januari (när det var som kallast) annars hade årsgenomsnittet blivit ännu lägre. Och det ser ut som det bli samma i år. Ska ringa min ved leverantör i veckan, men det är nog kört....
Användarvisningsbild
av Cotag
Rörligt pris Eon SE4, 1094 kWh. "Mitt elpris, utan moms" 298,13.
Fakturan/kWh= 5353/1094= 4,89kr/kWh

90 kvm, l/v-pump, kamin för stöd/myseldning, hyfsat isolerat, stängt av golvvärmen i badrummet som var den enda direktverkande värmen i huset.
Blir i det närmaste löjligt att inte kunna köpa 1000kWh utan att bli skinnad.
  • 1
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 280

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Konstigt elfel

V70 årsmodell 04. Under färd "d&ou[…]

AC fungerar bara på en sida

Hej! Jag har en Volvo s60 2001 och har ett problem[…]