Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
Hej.
Har bytt skivor o klossar bak på sonens V70 -12 D2. Bromsskivorna blir heta bak, så jag ska byta båda oken bak.
Vilka ok är bra? Vilka ok ska man köpa? Har tittat på vparts, Trodo o skruvat.
Vill gärna ha med elmotorn, då jag tycker att de nuvarande låter lite rassliga.
Har läst alla trådar om bromsok bak som kärvar, tydligen ett vanligt fel på dessa bilar.
Har solida skivor bak. Så vilka ok tycker ni att jag ska köpa?
Vänliga hälsningar, Bengt
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är inte självklart att det är oken det är fel på, det kan vara något annat (en läckande huvudbromscylinder?) som lägger lite tryck på bakbromsarna, det förekommer tyvärr på dessa bilar.

Originaloken är TRW, så det är väl att föredra men inte nödvändigt.
av erniefågelholk
Bytte bromsok för en månad sedan till min v70 -11
som rullat 29500 mil
Bak beställde jag Trw komplett m elmotor för 166.09 euro/st. Ingen pantavgift att krångla med
Det var för solid skiva
Ett fantastiskt pris !!
Handlade från Motointegrator.de
av errim
Tack för synpunkter. Hoppas verkligen att det inte är huvudbromscylinder eller ABSpumpen som felar.
Motointegrator verkar riktigt intressanta
Användarvisningsbild
av Erik Å
Såpass billiga TRW-ok är med stor sannolikhet renoverade. Och då är följdfrågan hur perfekt renoveringsfirman har lyckats få bort alla rostporer i cylinderloppet. :-/
Jag köpte utbytes- ok bak till min V70 mk1 hos Volvo för dyra pengar, de fastnade efter två vintrar :-( så numera köper jag nytillverkade eller renoverar själv till bakaxeln. Fram fungerar utbytesok fint, de är inte alls lika utsatta för rost. Och där känns det viktigare att ha riktiga märkesgrejer :-)
av erniefågelholk
Nej Dom var NYA bak
Men fram köpte jag 2st TRW fabriksrenoverade
och det framgick av beskrivningen av produkt
Passa gärna på att handla olja o övrigt till bilen
då priserna är fördelaktiga

Mekonomen ville nästan ha 3ggr mer för samma bromsok bak, dom verkar inte tagit åt sig av kritiken
från teknikens värld, när dom sålde Lesjöfors fjädrar
till 3 dubbla priset, jämfört m den tyska firman
av errim
Hej
Har nu beställt ok från motointegrator. Priset är nu 171,07€, tillkommer lite fraktkostnader men ett väldigt bra pris för helt nya originalok.

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]

Tjena, köpte en 240 för ett tagsen och b[…]