Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1525405
Håller på att montera på en ramp på min XC60 my17 och har 3 små frågor.
  • Är det någon nackdel med att ta strömmen direkt från batteriet istället för jordpunkt, har hört lite olika bud?!
  • Det finns ju inga positionsljus i lyktorna, var plockar jag ström till det i rampen? Måste jag ned med hela fronten och plocka det från LED lamporna på sidan?
  • Har kodat in extraljuset i CEM så ska dra in styrkabeln dit, är det högersidan under handskfacket som i volvos instruktioner som gäller? (pos 8)
    https://accessories.volvocars.com/sv-se ... (-17)/2015
Bild
#1525503
Du har väl parkeringsljus/positionsljusfunktion i DRL-lyktorna?
Koppla in dig på den strömkretsen så är det löst, kablaget till dem bör du väl komma åt utan att behöva riva ner fronten?
Använd en multimeter och mät upp var du har spänning när ljusvredet är i läget för parkeringsljus.
#1525519
Koppla inte in dig på batteriets jordpunkt, BMSen kan bli tokig. Ta plus från plinten inne i säkringsboxen vid vänster fjädertorn. Ta en jordpunkt under luftburken.

Cem sitter bakom handskfacket, har du terminalen som du ska sätta in i kontaktstycket?

Tycker du ska skita i det där med positionslyset, risk att någon grinig polis har synpunkter på det.
#1525678
Tack, har som sagt läst lite olika på det där med att koppla in sig direkt, gäller samma sak med laddare (ctek) har jag för mig.
Yes, köpte terminalen på Volvo (44:-) och allt fungerar fint nu!
Och ja, sket i positionsljuset just nu iaf. orkade inte dra ett relä till (hade glömt skaffa ett)

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]