Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Animan
Hej! Någon som monterat en backkamera på husvagnen och integrerat den med bilens skärm?
Backkameran på bakluckan är ju ett strålande hjälpmedel vid bl a angöring av släp och husvagn. Men väl påkopplad så är den helt oanvändbar, då behövs en kamera bakom vagnen istället.
Har någon en bra idé om hur detta kan lösas på ett rimligt sätt? Vilken kamera och hur ansluta i bilen? Går det rent av dra en tråd eller två till den 13-poliga kontakten eftersom det finns ledig plats där, och sedan dra till någon styrbox bak i bilen?
Är inte intresserad av att koppla in något med egen skärm eller till mobilen, utan det ska fungera som original, men med kameran 7 meter längre bak.

V60 d5 twin engine 2018
av Doomis
Svårt fall. Den bakre kameran är inkopplad på XCAN och du kan inte ha fler likadana styrenheter på konfigurationen tyvärr. Det enda alternativet jag ser är att köpa konfigurationen för en främre kamera på Volvo och helt enkelt montera en vanlig kompatibel backkamera på husvagnen dra de extra 4 kablarna till drag uttaget och vidare till IHU. Nackdelen blir att du får växla kameraläget på knappen CAM. Sensus kommer inte välja det kameraläget åt dig. Detta gäller förstås att du inte redan har den främre kameran installerad. Då är det bara glömma.
av Animan
Åh-hå, det var en lösning förstås, jag har ingen frontkamera, så det kan ju kanske funka.

Vad menar du med att köpa konfigurationen? Att uppdatera någon mjukvara hos volvohandlaren? Och sedan hitta lämplig kamera? Vet du t o m nummer på delarna om en vill leta ute i stora världen?

Inget problem att trycka fram kameran via Sensus-menyn, så ofta är det ju inte, bara när det är trångt.

Tack för värdefulla ledtrådar till en lösning!
av Animan
Fantastiskt, vilka tips!
Borde jag då kunna dra en kabel från kameran till husvagnen 13-poliga kontakt och sedan plocka upp den på motsvarande plats i bilens 13-poliga? Vad gör jag i så fall med fortsättningen, den måste ju pluggas in någonstans? Kameran måste också få ström, men den går nog plocka från bakbelysningen.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Är det inte enklare att montera en kamera av god kvalitet bak på husvagnen, dra kablaget ända fram till fronten på vagnen och ansluta till en trådlös sändare, sedan ha en skärm med mottagare i bilen? Du drar väl husvagnen under sommarhalvåret mest? Då är det antagligen en smidigare lösning.
av Animan
Visst går det få till en enklare lösning, men som jag skrev i frågeställningen:

"Är inte intresserad av att koppla in något med egen skärm eller till mobilen, utan det ska fungera som original, men med kameran 7 meter längre bak."

Tack ändå för inspel!
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Animan skrev: tor 05 jan 2023, 17:56 Visst går det få till en enklare lösning, men som jag skrev i frågeställningen:

"Är inte intresserad av att koppla in något med egen skärm eller till mobilen, utan det ska fungera som original, men med kameran 7 meter längre bak."

Tack ändå för inspel!
Förstår hur du tänker, är ofta likadan.
Bekymret är signalöverföringen mellan vagn och bil, kan bli knepigt att lösa via släpvagnskontakten. Varför inte se om det går att koppla en signalmottagare till ingången som hanterar den främre kameran, så kan du montera en trådlös kamera bak på husvagnen och ändå få bilden i bilens originalskärm?

Eller koppla en signalmottagare på kretsen till bilens befintliga backkamera med ett växelrelä som aktiveras när släpvagnskontakten är inkopplad? Då kopplas den trådlösa kameran bak på vagnen in automatiskt. Om det är möjligt alltså. Den varianten skulle jag vilja ha.
av Animan
Så länge det går att få in signalen är det förstås intressant. Kan någon fylla i vilka konkreta delar som behövs? Jag vet t ex inte vilken sändare jag borde ha och vilken mottagare som kan funka och dessutom kan kopplas in i bilen. Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Animan skrev: tor 05 jan 2023, 22:32 Så länge det går att få in signalen är det förstås intressant. Kan någon fylla i vilka konkreta delar som behövs? Jag vet t ex inte vilken sändare jag borde ha och vilken mottagare som kan funka och dessutom kan kopplas in i bilen. Tacksam för all hjälp!
Det lär bli ett rejält hemmabygge av hopplockade delar. Precis min stil! 😄
Volvos originalkameror lär ju knappast ha något annat än helt vanlig videosignal precis som vilken annan backkamera som helst, så det bör fungera bra med en kamera av bra kvalitet från en välkänd tillverkare. Waeco eller något sådant?
Sändare och mottagare ska nog också vara från en så välkänd tillverkare som möjligt, bara man får till en adapter mellan mottagaren och Volvos kablage.
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]