Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var ett udda fel visade det sig. Det var kallt när jag böt till vinterhjul och jag drar alltid fälgarna med momentnyckel. Skruven som håller bromsskivan på plats hade rallat upp och det ger ett glapp då hålen för hjulbultarna är större än 14mm. Fälgen och bromsskivan rörde sig några mm vid frirullning och klonkade varje gång de slog mot hjulbultarna... Efter jag dragit fast skivan och hjulet slutade missljudet.
Tvivlar på att den lilla skruven (som jag tänker på, iallafall) ska hålla bromsskivan på plats när man kör. Du kanske har fel hjulbultar eller slitna hål?
Eller så får du sluta dra med moment och dra allt vad du pallar istället. Jag brukar dra så att bilen gungar till en aning.
Det finns ingen orsak att dra hjulskruvarna med mer än 140 Nm som rekommenderas. Det är däremot en god ide att kontrollera att moment är korrekt efter några dagar / 100 km.

Att dra för hårt (vilket oftast görs av de som har maskin utan momentstav) ger andra problem. Det är inte nyttigt att ofta dra skruvar över sträckgränsen.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]