Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
perhall skrev: sön 01 jan 2023, 23:31 Ingen lust betala för ett annat batteri. Det är inte ens ett år sen bilen tillverkades. Kan detta hänga samman med det andra skrivit här, att 12 V batteriet inte laddar som det ska och att bilen är svår att låsa upp? Häromdan hittade den inte nyckeln... har aldrig varit med om att en bil som är mindre än fem år har problem med 12 V batteriet
Eftersom bilen är så pass ny så borde det väl gå på fabriksgarantin om t.ex. 12-volt startbatteriet redan ev. kan vara kasst eller bilens generator inte laddar? Jag skulle personligen bokat en tid hos Volvoverkstad så de får kika på vad det är för orsak på problemet/problemen och bästa lösningen. Om jag själv skulle försöka lite skulle jag nog börja med att ladda upp 12-voltbatteriet med en batteriladdare och se vad för resultat sen. Om vi antar batteriet är OK och sen fulladdat efter laddningen har man kanske en vettigare utgångspunkt för vidare felsökning.
av perhall
Ändå konstigt att 12V-batteriet laddar ur efter 30 mils motorvägskörning. Lite skillnad om man kört massor småturer i stan med alla strömförbrukare på som elbakruta, rattvärme...
Användarvisningsbild
av bem
perhall skrev: mån 02 jan 2023, 13:09 Ändå konstigt att 12V-batteriet laddar ur efter 30 mils motorvägskörning. Lite skillnad om man kört massor småturer i stan med alla strömförbrukare på som elbakruta, rattvärme...
Tyder kanske på att 12-volt startbatteriet inte laddas som det ska. Under en 30-milaresa borde batteriet hunnit laddas med avsevärd kapacitet annars. Säg att batteriet inte laddades under den resan, då undrar allt jag om inte batteriet dräneras på kapacitet rätt mycket under 3-4 timmar. Är väl hyfsat med 12-volt förbrukare igång i en modern bil under körning. Ljuset, AC/klimatanläggning, förar- och centerdisplay, ljudanläggning om på, GPS/navigationssystem om på, övervakningssystem (lås, larm, stöld, däcktryck osv). Många bäckar små kan bli en hel del Ah förbrukade på bara några timmars körning.
av Lockis
fjohan82 skrev: mån 02 jan 2023, 01:44
Lockis skrev: mån 02 jan 2023, 01:06 Ekpark värmaren kan väl bara köras om bilen är inpluggad? I annat fall startas bilen?
Världens minst lästa bok meddelar:

Förkonditionering kan användas för att värma upp bilen även om den inte är ansluten till ett eluttag. Full förkonditionering är tillgänglig när hybridbatteriet är tillräckligt laddat. Annars begränsas förkonditioneringen beroende på hybridbatteriets laddnivå.

Om bilen inte är ansluten till ett eluttag är det ändå möjligt att vid varmt klimat få en kort nedkylning av kupén genom att direktstarta förkonditioneringen.

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... itionering
Tror inte detta gäller Google bilar dock. Ber om ursäkt för missförståndet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lockis skrev: mån 02 jan 2023, 23:55
fjohan82 skrev: mån 02 jan 2023, 01:44
Lockis skrev: mån 02 jan 2023, 01:06 Ekpark värmaren kan väl bara köras om bilen är inpluggad? I annat fall startas bilen?
Världens minst lästa bok meddelar:

Förkonditionering kan användas för att värma upp bilen även om den inte är ansluten till ett eluttag. Full förkonditionering är tillgänglig när hybridbatteriet är tillräckligt laddat. Annars begränsas förkonditioneringen beroende på hybridbatteriets laddnivå.

Om bilen inte är ansluten till ett eluttag är det ändå möjligt att vid varmt klimat få en kort nedkylning av kupén genom att direktstarta förkonditioneringen.

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... itionering
Tror inte detta gäller Google bilar dock. Ber om ursäkt för missförståndet.
MY22 Late är väl Google...?
Användarvisningsbild
av bem
fjohan82,
Android Automotive, Google infotainment, introducerades på MY22 early på XC60 (och S/V90 inkl Cross Country).

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]