Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Steffe3 skrev:Bör gå fint, så länge man inte har övervakning (som kom på dom sista årsmodellerna).

Enda jag har haft problem med när jag testat olika kit, är att basen som clipsar fast (typ) är för tjock, och inte fick plats.
Menar du canbus med övervakning? Har en V70 från 2008 som varnar så fort en glödlampa i strålkastarhuset behagar lämna in.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Jag har provat både Philips Ultinon Pro9000 LED och Osram LEDriving HL.
Har inga klagomål på någondera.

Både Philips och Osram har LED-konverteringar som är nationellt godkända i Tyskland för halvljuset, de lär ju knappast ställa till det med ljusbild på helljuset.
av xAx
Någon som vet vad transportstyrelsen dvs bilbesiktningen eventuellt har för synpunkter på LED-konverteringar? Som Marcusj skriver så skall det vara godkänt i Tyskland
Användarvisningsbild
av Steffe3
Ja, det är det mest troliga. Det lär ju inte bli körförbud i alla fall :-D

Chefen hade led i sina dimljus (satt i vid köp av hans 300C), det blev ju bara att återkomma med rätt typ :-)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
xAx skrev: mån 02 jan 2023, 19:33 Någon som vet vad transportstyrelsen dvs bilbesiktningen eventuellt har för synpunkter på LED-konverteringar? Som Marcusj skriver så skall det vara godkänt i Tyskland
Det är endast vissa konverteringar från Philips och Osram som är godkända i Tyskland, och det är ett nationellt godkännande som inte gäller i resten av EU. Men det speciella är att en tyskregistrerad bil med konvertering som är godkänd i Tyskland får köras fritt inom hela EES-området, dessutom finns en grundregel som säger att det som är tillåtet i ett EU-land också ska vara tillåtet i de övriga EU-länderna.
Men Tyskland har mkt muskler inom EU, och har helt enkelt bestämt sig för att ha nationella undantag på ett antal områden, medans Sverige i nästan alla frågor säger "det går inte för det har EU sagt."
Resten av EU brukar vara betydligt mer liberala i tolkningar och tillämpningar, och är även väldigt måna om att driva igenom nationella undantag.

Så, efter den här långa utläggningen kan jag tycka att det vore intressant att pröva principen om att det som är godkänt i ett EU-land ska vara godkänt i de övriga också.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Steffe3 skrev: mån 02 jan 2023, 19:34 I helljuset säger dom ingenting :-)

Byter man i halvljuset så kan det bli grinigare.
Har konverterat i min S70 med Philips och Osram, både halvljus och helljus.
Det smidiga med dem är att det är precis som att byta vilken H7-lampa som helst. Inget krångel alls, så innan besiktningen sätter jag bara i halogenlampor i halvljuset, resten låter jag vara. Inga bekymmer alls, och jag är inte bekymrad över ljusbild och bländning med LED i halvljuset. Har kontrollerat ljusbilden och den är perfekt med Philips lampor.

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]

Tjena, köpte en 240 för ett tagsen och b[…]