Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KennyBoffa
Har en v70 D2 2013. Kan jag byta hjullager på den själv hemma i trädgården med nån form av specialverktyg? Har sett en del såna, men vet inte om jag litar på dom. Nån som har erfarenhet och kan tipsa om verktyg isåfall?
Inser att det måste pressas ut och in, så inte världens enklaste grejj såklart.

Vad är annars rimligt pris för att byta på verkstad?
av berrabus
Ja det kan du. Jag har gjort det ett par ggr på vår grusparkering.
Finns många som säljer verktyget om du googlar efter tex "verktyg hjullager V70 82mm".
av KennyBoffa
Ok, så det är 82mm som gäller då? Och man behöver alltså inte montera ner hela spindeln då alltså utan kan göra det "rakt på"?
av berrabus
KennyBoffa skrev:Ok, så det är 82mm som gäller då? Och man behöver alltså inte montera ner hela spindeln då alltså utan kan göra det "rakt på"?
Btw, antar att det är framhjulet vi pratar om?
Jag har monterat bort mina spindlar när jag gjort jobbet. Du måste ändå plocka bort en hel del för att få bort drivaxeln och det blir enklare när det är på backen.
av berrabus
Ett av lagren jag bytte up satt så hårt att jag fick slå ut med med slägga. Ville inte riskera att dra gängpaj på verktyget.
Var noga med att smörja gängorma ordentligt.
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]