NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LoveJacobsen
Har en Volvo v50 2012 med performance ljudet( lilla paketet ) och tänkte slänga in en liten baslåda bara för att fylla ut ljudet.

Men då är frågan, vart är lättast att dra strömkablar från batteriet? Genom brandväggen eller under bilen genom någon annan ingång?

Vart tar jag hög/låg nivå ifrån? Dörrhögtalare eller direkt ifrån stereon på något sätt?
Användarvisningsbild
av HCP
Högnivå tog jag direkt bakom stereon, det var lättast när jag ändå skulle dra ström på nästan samma plats.

Ström drog jag på passagerarsidan bakom handskfacket, finns en gummigenomföring du kan använda där om du inte ska köra våldsamma storlekar på strömkabel.
Jag borrade hål intill den som rostskyddades och monterade genomföring på istället, men de finns plats i den befintliga för mindre sizes.

Hittade en bild hur det ser ut från motorrummet, på passagerarsidan.
IMG_20200724_200530.jpg
IMG_20200724_200530.jpg (4.95 MiB) Visad 1024 gånger
av LoveJacobsen
Va skönt att de finns redo, vad körde du för kvadrat på dina kablar? Tror du det räcker för ex. 1 eller 2, 30 kablar?

Skarvade från stereons org kablar då? Vilka isåfall? :D
Användarvisningsbild
av HCP
Jag skrev en miniguide när jag gjorde det, finns här -> viewtopic.php?f=31&t=157348
Du får dock hoppa över vissa saker då jag också kopplade slutsteg till dörrarna.

Numera kör jag dubbla 50mm2 kablar, men upp till 30 går nog att ta genom gummiprutten i torpedväggen.
Jag var rädd att skada kabelstammen som går där, så jag borrade på sidan istället. Gick fint med en 30cm förlängare på borrmaskinen o körde sakta med stegvist ökade size så jag inte träffade nåt på insidan.
av LoveJacobsen
Guiden var underbar, löste mycket och fick allt att funka.

Men.. har ett problem:(
Min första fråga, vart tog du signalen?

Jag tog den från positions ljuset bak, men det är något som spökar
Mitt slutsteg spelar fult friskt med bara tändningen igen, men det slutar spelar när bilen är igång, det funkar när man gasar, men när man slutar så slutar steget med, samma med när man bromsar, och så studsar det mellan att funka och inte allmänt, men bara när bilen är igång

Vad har jag gjort fel?
Användarvisningsbild
av HCP
Dra fram en kabel till pluskabeln bakom stereon istället, då slår steget på när bilen är igång och stänger av sig auto när du stänger av tändningen.
Tar du en svart tunn kabel kan du pilla den under kanten på mittkonsollen och under mattan och in under baksätet om du inte vill slita upp hela inredningen igen.
Baklyset är nog ingen bra plats, uppför den sig sådär så är nåt knepigt.

Du kan testa sätta tillslaget för slutsteget direkt till plus bara för att testa, glöm inte koppla bort sen när du testat bara. Så har du uteslutet att det är något med jord eller strömtillförseln.
Användarvisningsbild
av HCP
LoveJacobsen skrev: fre 30 dec 2022, 23:14 Får testa det :)

Det kan inte vara så att det något är trasigt i steget, ex. Någon regulator eller liknande?
Det märker du isåfall när du kopplar en liten stump från pluskabeln till tillslaget på steget.
Fortsätter det hoppa och skutta skulle jag kontrollera jordpunkten, jag tog bort bulten till bältesfästet, skrapade bort färgen och satte en sån taggbricka imellan och drog fast igen.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]