Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Antebkvist
Flushade och bytte olja till Biltemas, ingen förändring.

Jag lägger upp 3st filmer.

Innan pumpbytet, läckage i axeltätningen, notera missljud i hela varvtalsregistret, troligen för att den suger luft: https://www.youtube.com/shorts/WYdVGeLmJHE
Efter pumpbytet, på väg, notera 2-3 sek in i filmen, ljudförändringen. https://www.youtube.com/shorts/M04Vz6du2Rs
Efter pumpbytet och oljebytet idag. Notera normalt ljud vid tomgång men ett jävla bröl strax ovanför:

Det är flöde (tar en stund innan jag får på lampan) men flödet är inte jättebra kan jag tycka. Jag vill minnas att det var betydligt bättre flöde på den gamla pumpen, men då det var luftblandad olja kan jag luras av det.
En tanke som slog mig, kan det vara någon förträngning i systemet som inte övertrycksventilerna tar? Sitter det nått jävla filter någonstans på retursidan? I övrigt går ratten lätt vilket talar imot att något sitter i vägen, dessutom om en stor partikel stor nog för att sätta igen ett 110b system borde ju pumpen vara totalkass. Så det känns inte jätte trovärdigt, om det inte sitter ett igensatt filter nåonstans. Det som talar för en förträning är ju att den inte låter illa på lågt varvtal=lågt flöde.
Ideer? tankar?
Användarvisningsbild
av hollan
Bytade du behållaren? Man skall byta sen vid pump byte sitter ett filter inne i behållaren som brukar sättas igen
av Antebkvist
Sitter det ett filter i behållaren på returledningen? Jag har försökt googla fram ett sånt filter men jag kan inte finna något.
Jag förstår att det sitter ett filter i någon modell men jag är spektisk till att det sitter en i just denna. Skulle ju gå ganska enkelt att prova genin att bara lägga returslangen i kärlet direkt utan att det går via det eventuella filtret och se om det blir någon skillnad.
av Antebkvist
Det hade ju varit så jävla lätt att bara blåsa i returledningen och kolla så det var fritt flöde när jag ändå bytte olja. Lätt att vara efterklok. Får åka till volvo och kolla ritningarna för systemet, om det sitter nått filter.
av Antebkvist
Varit hos volvo, sitter inget filter på den modellen, han trodde, efter att ha tittat på videon, också pumpen. Det är dock ganska vanligt med igensatta tryckslangar sa han...
av Antebkvist
Okej, har beställt ny pump. När jag ska till verkstan nästa gång provar jag att bara lägga returen i behållaren direkt, så går det förbi filtret. Blir det skillnad är det bara å skaffa ny behållare och skicka tillbaka pumen, annars har jag hela den dagen framför mig att riva och byta pump igen.
av Antebkvist
Bytt till en myele pump, nu låter det betydligt bättre men inte bra. (Se film). Låter ok över 1800 varv.
Jag har en teori; jag tycke att spännrullen kändes lite vobblig. Kan de vara så att den har börjat ge vika och trycker remmen utåt = remmskivan trycks utåt vilket ledde till att den första pumpens backbox gav upp och började läcka.
Det är ett axiallt glapp på den nya servopumpen också men jag antar att det är normalt, dock så gillar inte pumpen när axeln trycks utåt.
Vad tror ni? Kan de vara spännrullen?

av binkie
Har du bytt behållaren?
Visst har du luftat hela systemet genom att vrida ratten fram och tillbaka till ändlägerna några gånger och hålla den i ändläget varje gång i några sekunder?
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]