Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KraXarN
Hej!

Har åkt på att en varning om det krävs service på stödbatteriet. Har laddat bilen under 4 timmar. Kört lite och provmätt batteriet som låg på 10V(gick upp till 12V med motorn på så bilen laddar).

Är det batteriet som är slutkört? Eller rekommenderar ni att ladda lite till?

Är det någon som har bytt batteri. Vad gick det på och vart kan man köpa batterier och eventuellt göra det själv. Bilia verkar bara sälja startbatterier men inte stödbatterier.
Användarvisningsbild
av bem
Vad har du för bil och årsmodell?
Jag skulle ladda med batteriladdare som är avsedd för AGM (helst) och åtminstone över natten, typ 12 timmar, på bilens laddpunkter (plus och minus för laddning). Så att allt borde bli laddat ordentligt fullt, om du har en laddare som ger hyfsat med ampere så det hinner bli ordentligt laddat under natten.
Sen beror det väl på hur gammal bilen och stöd-(start/stop)batteriet är, batteriet håller inte hur länge som helst.
Hade i min förra Volvo (V70 MY14) stödbatteri (start/stop) och den bilen hade jag i 7 år och bytte aldrig stödbatteri. Men jag kanske bara hade tur. Men 4-5 år borde de allt hålla tycker jag. Men en sånt batteri kan kasta in handduken tidigare än så, det tror jag säkert. Man måste mäta batterispänningen under lämplig belastning annars säger voltvärdet inte så mycket.
av KraXarN
Kör en Volvo XC60 T5 2019. Har hört att folk som blivit av med felet har fått ladda väldigt länge eller kört väldigt långt.

Mätte på batteriet nu igen och då låg det på 11V har kört lite omvägar till affären nu enbart för att ladda lite extra.

Senast jag laddade hade laddaren gått över till underhållsladdning "care" när jag kopplade bort den efter ca 4 timmar. Idag när jag kopplade in laddaren igen så lyste den vanliga laddningslampan "charge". Ska gå ut lite senare och se om den slagit om till underhållsladdning "care". Borde ha hyfsad laddning på startbatteriet så jag tror att den kanske slår om till "care" lite snabbare idag.

Tidigare körde sambon till sitt jobb som är en kvarts promenad bort. Misstänker att det är det som har dragit ur stödbatteriet(stadstrafik så det är lite rödljus). Nu har hon varit ledig så när bilen har körts så har den gått lite längre sträckor och jag har fått för vana att stänga av start stopp funktionen.

Jo nog för att jag är lite nybörjare, men en laddare som klarar AGM-batterier har jag förstått att jag måste ha och det har jag. Tror dock att den kanske inte är den snabbaste. https://www.clasohlson.com/se/Batterila ... /p/41-1352
Användarvisningsbild
av bem
Perfekt laddare för detta ändamål som du har, CTEK CT5 Start/Stop.
Laddar med 3,8 ampere.
Specifikationen på Stödbatteriet stod här ser jag (längst ner):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... todbatteri

När man använder bilens laddpunkter för laddning med batteriladdare laddas både start- och stödbatteri:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... artbatteri

Ditt stödbatteri borde väl kunna användas lite mer, din bil är ju bara ca. 3 år.
Användarvisningsbild
av aikputte
Fick det meddelandet för några veckor sen, ca 3 år gammal bil.

Min servicetekniker bytte den för det var det rekommenderade, kostade ca 1500kr med arbete och det funkar som vanligt igen.
av KraXarN
bem skrev: ons 28 dec 2022, 13:18 Perfekt laddare för detta ändamål som du har, CTEK CT5 Start/Stop.
Laddar med 3,8 ampere.
Specifikationen på Stödbatteriet stod här ser jag (längst ner):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... todbatteri

När man använder bilens laddpunkter för laddning med batteriladdare laddas både start- och stödbatteri:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... artbatteri

Ditt stödbatteri borde väl kunna användas lite mer, din bil är ju bara ca. 3 år.
Tack för hjälpen!

Laddade lite mer idag, det blev 5,5 timmar. När jag körde bort bilen till parkeringen så tändes inte lampan. Mätte spänningen på batteriet och nu låg den på 13.3V. Som han gör i den här videon.

Tack för tipsen, men hade kikat på den här videon innan jag började.

Förhoppningsvis har allt löst sig. :-)
av KraXarN
aikputte skrev: ons 28 dec 2022, 14:11 Fick det meddelandet för några veckor sen, ca 3 år gammal bil.

Min servicetekniker bytte den för det var det rekommenderade, kostade ca 1500kr med arbete och det funkar som vanligt igen.
Tack, ska göra det om det visar sig att felet kommer tillbaka. :-)
av agh39
"Tack för att du kontaktar CTEK!

Anslut laddarens krokodilklammor på de ställen som anges i fordonets instruktioner.
Det lilla supportbatteriet kommer att laddas när laddaren indikerar fulladdat.
Låt laddaren vara ansluten i minst 12 timmar ytterligare när den visar fulladdat batteri.

Med vänliga hälsningar/Best Regards,
Mikael Magnusson"
av perhall
Verkar va många som får byta stödbatteriet efter 3-4 år. Ett vanligt batteri brukar hålla 6-8 år. Borde inte stödbatteriet hålla lika länge?
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]