Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikrosen
Jag har i flera år brottats med ett problem med att jag får varning om lågt batteri efter att motorn stängs av.
Spänningen i 12V uttaget visar på 15,1V när motorn är igång men sjunker snabbt när jag stänger motorn.
Om jag byter batteri så uppför sig allt normalt, men efter ca 1år så är problemet tillbaka. Jag är inne på mitt tredje batteri och nu är detta också dåligt.... Tänkte att det kanske var kortslutning i generatorregulatorn men efter att ha pratat med en som kan lite mer om detta så säger han att en kortsluten regulator skulle ha genererat högre spänning på ett dåligt batteri (typ 17V). En annan teori är att någon kabel mellan batteri är dålig eller att jordanslutning av batteri eller generator är dålig och genererar oönskade potentialskillnader som lurar laddningen att ladda med för hög spänning. Också styr kabeln till generatorn skulle kunna ha dålig kontakt och skapa detta problem.....
Bilen har varit på verkstad två gånger för detta och det har varje gång resulterat i batteribyte varefter problemet är löst.... i ett år, tills det är dags att byta batteri igen....
Är det något som någon känner igen problemet och vet lösningen på detta.

MVH
Erik
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det sitter någon form av spänningsreferens, antagligen en zenerdiod, inne i laddningsregulatorn. Driver värdet på den uppåt så kommer regulatorn visserligen att fungera men utspänningen blir konsekvent för hög.
Jag skulle nog ha provat med en annan laddningsregulator, ständig 15V kommer precis som du säger att döda batteriet i förtid..
Sen har väl de nyare bilarna någon form av "regenerativ motorbroms" där generatorn kickar upp spänningen tillfälligt vid motorbroms. Kanske den funktionen som ligger på konstant? Har ingen koll på hur den är implementerad..
av erikrosen
Tack för detta tips. Ett problem verkar vara att ingen har någon laddningsregulator till denna generator…… generatorn skall vara av fabrikat Plusline enligt Volvo, så alternativet är att köpa en ersättnings generator. Bilen är en xc70 från 2013…., så innan jag byter generator tänkte jag kolla om det är någon annan som har samma erfarenhet…..
Användarvisningsbild
av pb81
Men att den visar 15,1v är inte fel om du frågar volvo. Generatorn skall ladda allt mellan 12v - 15,1v beroende på laddstatus på batteri och utetemperatur.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kör du mycket med bränslevärmaren?

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]