Lite värre med AAA, då går det åt drygt 1000 st

Men för tusan, Tesla startade ju elbilsrevolutionen med en trave 18650-celler. Dock Li-jon

Moderator: Moderatorer
Camel skrev: ↑tis 27 dec 2022, 10:56 @VolvoB20: Är du småförbrukare? I så fall betalar man endast för aktiv energi och inte den reaktiva. Men två apparater som drar reaktiv effekt kan ju utjämna varandra totalt sett om den ena är kapacitiv och den andra är induktiv.Nja, det hela kom sig av att vi hade en diskussion om att billiga elmätare som jag pluggar i lite här och där för att se vad olika saker i mitt hem förbrukar inte fungerar då de inte kan skilja på aktiv och induktiva/kapacitiv(lysrör är ju väldigt kapacitiva utan sin drossel och elmotorer induktiva) effekt.
Lövet skrev:Intressant ändå att folk utan att tveka kör 16A genom Schuko så fort det inte handlar om en elbil. Då ska halva elanläggningen byggas om ;)Att köra 16 A genom en Schuko under lång tid är inte bra. Man ska inte ens köra 10 A under långa tider. Kablaget (gruppledningen) till ett vanligt vägguttag har ofta en eller flera skarvar på vägen från säkringen i elcentralen till vägguttaget. Dessutom är kontakttrycket i Schuko inte speciellt högt och tenderar att mattas med tiden av många insättningar och utdragningar av stickpropp samt även av uppvärmningscykler.
VolvoB20 skrev:Jag vet inte hur "billiga" elmätare är uppbyggda. Men jag antar att de flesta innehåller en färdig krets för energimätning och att man inte utvecklar egen hårdvara/mjukvara från scratch. Ett exempel på färdig krets för energimätning är ADE7753. Ett annat exempel är MCP3905L-E/SS. Det finns flera liknade kretsar. De flesta är mycket avancerade med hög noggrannhet även vid icke sinusformad signal och/eller effektfaktor som avviker kraftigt från 1. Många av kretsarna är tillgängliga för konsument till priser på några få Euro eller dollar. Jag antar att tillverkare av energimätare betalar endast en bråkdel av detta. Om din energimätare visar effektfaktor så är den sannolikt tillräckligt avancerad för att mäta hyfsat rätt även under icke ideala förhållanden.Camel skrev: ↑tis 27 dec 2022, 10:56 @VolvoB20: Är du småförbrukare? I så fall betalar man endast för aktiv energi och inte den reaktiva. Men två apparater som drar reaktiv effekt kan ju utjämna varandra totalt sett om den ena är kapacitiv och den andra är induktiv.Nja, det hela kom sig av att vi hade en diskussion om att billiga elmätare som jag pluggar i lite här och där för att se vad olika saker i mitt hem förbrukar inte fungerar då de inte kan skilja på aktiv och induktiva/kapacitiv(lysrör är ju väldigt kapacitiva utan sin drossel och elmotorer induktiva) effekt.
Men såg idag att de till och med har ett fält I displayen som visar dessa faktorer. Och då undrar jag varför dessa värden redovisas om de inte kan mäta dessa?
Jag minns ju att de första elektroniska mätarna var kass och debiterade husägaren för reaktiv effekt men trodde det problemet var löst idag
Erik Å skrev: ↑mån 26 dec 2022, 22:35 Bra ide, du behöver blott 360 st AA NiMH för att spara en billig kilowatt-timme till framtida dyrtidOm man köper för 1 kr/kWh och säljer för 5 skulle man göra 4000 kr i vinst på 1000 fulla cyckler som de kan hålla för. Då får cellerna inte kosta mer än 11 kr styck för break even. Igentligen behöver du ned till hälften kanske för att täcka elektronik runt och förluster. Eller till 1/3 del för lite vinst med
Lite värre med AAA, då går det åt drygt 1000 st
Men för tusan, Tesla startade ju elbilsrevolutionen med en trave 18650-celler. Dock Li-jon![]()
Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]