Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gutten23
Som det står så har ac remmen gått av under körning. Då jag inte bytte den när jag bytte multiremmen. Dum som jag är. Detta gissar jag kommer stå mig dyrt. Eftersom att motorn la av i samma veva åkte i ett gupp så slockna motorn. gick då ut och kollade bakom kam rems kåpan. Där låg det en bit av ac remmen och nu tuggar bara bilen. Om man försöker starta. Så gissar på att ac remmen gav kamremmen en kyss. Då frågar jag er experter går ac remmen till något annat som skulle kunna gjort så motorn la av. Eller är det kört och det är dags att köpa ny motor?

Har en v70III 2009 d5

Jag som inte är så insatt tycker ändå att det låter som att motorn går runt normalt. Inget missljud när den försöks startas. Startade bara den innan jag visste vad som hade hänt. Men då tände den inte lät som att en gick runt och försökte tända men hände inget. Vet ju som sagt inte vad mer ac remen går till.

Tacksam för all hjälp man kan få
Användarvisningsbild
av pb81
Acremmen går upp till ett brythjul som drivs av multiremmen. Multiremmen drivs av vevhjulet och driver generatorn. Vet inte varför det är uppdelat så, finns väl en bra anledning till detta. Kan du ta bild så är det kanske lättare att förstå vad som hänt.
av binkie
Ta lös kamremskåpan och se hur fel den står, vissa har jävligt tur att motorn inte slagit ihop men att den dog för dig talar emot.

Ger du dig på stt laga den så är mitt råd att byta komplett motor. Toppen slås sönder i samband med haveriet även kamaxlarna kan vrida sig av smällen = Jävligt dyrt.
av Gutten23
Okej tog in den på verkstad så får dom kolla vad som hänt. Har nämligen inget garage så blir kallt att stå ute nu.

Sen om det är så att det skurit så får jag hjälp av en polare att byta. Tack så mycket för hjälpen!

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]

Tjena, köpte en 240 för ett tagsen och b[…]