Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Jag har en motsvarande som den från Kjelll. Tror jag köpte den på Amazon. Tycker den funkar bra och ger rimliga värden. Jag har använt den på motorvärmaren på bilen och sonens gamingdator för att få ett hum om vad de förbrukar. Jag har mest kollat på effekten inte ackumulerat kWh
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Såg något gammalt test att de ligger runt 2 procent i noggranhet. Behöver du mer.

Jag har flera st och håller koll på hur mycket värmepump, datorer, kylskåp osv förbrukar per månad, Suveränt

De är bara om du ska mäta saker som drar typ några enstaka watt bara som noggranheten kan bli dålig.
av 20FJan
Jag har använt och är nöjd med Nedis produkter, smidigt att styra och få logg direkt i appen på telefonen. Visst språket är dåligt översatt, men det funkar ändå.
Denna kan bryta 16A och jag upplever mätvärdena rimliga, jag får kanske 2 % högre uppmätt än verklig förbrukning. https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/ ... RPEALw_wcB
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ok, tack för svaren
Det lutar åt Welleman, vid närmare eftertanke så lär de billigare konsumentprodukterna knappast skilja på aktiv och reaktiv effekt.. Alltså kommer de inte att visa rätt på t.ex. avfuktare.
av Lövet
Intressant ändå att folk utan att tveka kör 16A genom Schuko så fort det inte handlar om en elbil. Då ska halva elanläggningen byggas om ;)
20FJan skrev:Denna kan bryta 16A och jag upplever mätvärdena rimliga, jag får kanske 2 % högre uppmätt än verklig förbrukning. https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/ ... RPEALw_wcB
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: lör 24 dec 2022, 11:30 Ok, tack för svaren
Det lutar åt Welleman, vid närmare eftertanke så lär de billigare konsumentprodukterna knappast skilja på aktiv och reaktiv effekt.. Alltså kommer de inte att visa rätt på t.ex. avfuktare.
Njae.. verkar som billiga mätare nuförtiden har en snorbillig lite processor i sig som faktiskt mäter aktiv effekt och inte blir lurad av reaktiv eller kapacitiv effekt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: lör 24 dec 2022, 12:58 Intressant ändå att folk utan att tveka kör 16A genom Schuko så fort det inte handlar om en elbil. Då ska halva elanläggningen byggas om ;)
20FJan skrev:Denna kan bryta 16A och jag upplever mätvärdena rimliga, jag får kanske 2 % högre uppmätt än verklig förbrukning. https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/ ... RPEALw_wcB
Har tänk precis samma sak :-D :-D :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoB20 skrev: lör 24 dec 2022, 13:44
Njae.. verkar som billiga mätare nuförtiden har en snorbillig lite processor i sig som faktiskt mäter aktiv effekt och inte blir lurad av reaktiv eller kapacitiv effekt
Det räcker inte med en snorbillig processor om man ska mäta skillnad i fasläge på spänning och ström, har faktiskt konstruerat sånt för några år sedan. Det var svårare än jag trodde :-)
Har man dessutom "crest factor" att ta hänsyn till (avvikelse från ideal sinusform) så blir det riktigt jobbigt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det finns ju processorer nu som hinner göra några hundra miljoner instruktioner per sekund för en spottstyver och knappt drar någon ström.

Varför skulle det vara svårt att integrera över spänning/ström under vågen även om den är lite ful med så mycket beräkningskraft?

Det finns ju chip som komprimerar 8 K video i realtid som bara för ett par år sedan krävde en enorm uppsättning hårdvara. Att få analysera en sinuskurvs är ju mikroskopiskt i jämförelse.
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoB20 skrev: lör 24 dec 2022, 14:03 Det finns ju processorer nu som hinner göra några hundra miljoner instruktioner per sekund för en spottstyver och knappt drar någon ström.
Såna får du inte för 1 USD, det är ungefär vad microcontrollern i en 200-kronors elmätare får kosta :-D
Vi jobbade med Atmel AVR, några snäpp över enklaste klassen och den orkade inte alls med att sampla spänning och ström med tillräckligt hög frekvens för att hantera fas och distorsion. Nu var det iofs inte för 50Hz utan 400Hz (grejer åt en känd svensk flygplanstillverkare)

Vi får nog vara glada över "mildvädret" här, det är tydligen nedåt -50C på sina håll i USA just nu. Helt galet, kalluften som borde ligga över nordpolen halkar återigen ner över USA. Inget är sig likt längre.. :-/
  • 1
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 280

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv