Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Jag kan inte låta bli att klargöra ett par saker.

- Ryssland har ungefär samma storlek på ekonomin som de nordiska länderna. Deras ekonomi är rejält mycket mindre än EU. Det är gott om fattiga människor i Ryssland. Deras ekonomi är baserad på främst olja och gas, med en del andra naturresurser. Deras tillverkningsindustri är på det hela ett stort skämt. De är så pass pressade att de får importera krigsmaterial från Iran, och pratar med Nordkorea...

- USA ger bort krigsmateriel. Det går knappast att kalla för "exportera". Jag undrar på vilket sätt det kan kallas vinnare.

- Även om det ges mycket pengar till Ukriania så utgör det bara delar av procent av bruttonationalprodukten i EU och USA. Så länge den politiska viljan finns kan vi fortsätta att stödja Ukrainia länge. Värre är det för Ukrainarna. Där dör människor, deras land bombas sönder, och ekonomin har skadats rejält. Om de vill fortsätta sin kamp för frihet så kan jag tycka att vi bör stödja dem.

- "Vapenpengarna" skulle inte räcka till mycket i Sverige. Vi pratar om i storleksordningen 100-lappar per person. Det pengarna skulle inte göra någon avgörande skillnad här i Sverige -- eller någon annanstans heller för den delen.

- Efter Rysslands oprovocerade angrepp på Ukraina så är det i alla fall för mig tydligt att det finns en risk för alla grannländer. Det lär inte hända i morgon -- för de har gjort av med en stor del av sin arsenal och personal i Ukraina. Men vad händer nästa år om de fått "vinna" i Ukraina. Vilket land är på tur då?

- "Nazism" i Ukraina. I princip bara rent struntprat. Jag orkar inte ens ta upp den diskussionen.

Investeringen i Ukrainas försvar är i mitt tycke nyttigt för Sverige. Även om Ukrainarna vid något tillfälle väljer att köpa fred, så torde de få bättre villkor. De är trots allt deras val.

Förhoppningsvis kostar detta krig Ryssland så mycket att de inte i närtid har möjlighet att göra om det. För jag vill inte ha hit dem.
av Lövet
Volvoold skrev:Jag tror dock Ryssland har bättre ekonomi än EU.
Om det är det du tror så förstår jag att din bild är skev. Rysslands BNP är nånstans 8% av EUs. Och sjunkande. USA är 13ggr större än Ryssland (innan sanktionerna), Kina är 8ggr större.

"Ryssland är en bensinmack som leker land". Träffsäkra ord av John McCain
Användarvisningsbild
av Erik Å
Sevärd rapport från Ukrainska trupper vid fronten: "You can shoot his head off but his comrade will keep coming"
Ryssarna skickar in våg efter våg med soldater på rena självmordsuppdrag.
Användarvisningsbild
av Allinug
Det är ett fruktansvärt dåligt ledarskap från ryska sidan som skickar sitt folk in i detta, för det kan väl inte vara taktik? Man undrar nästan ifall ryska ledningen gör det för att försvaga Ryssland? För det är väl de som skickas till fronten som också skulle kunna bli bråkiga och få till ett eventuellt maktskifte.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Någon amerikansk strateg påstod att ryssarna av tradition inte brukar dra sig ur krig förrän de förlorat en halv miljon man. 400 000 kvar i detta fall alltså.. Det kommer förmodligen att ta 2-3 år att komma dit, hoppas Ukraina håller ut
Användarvisningsbild
av Cotag
"Ryssland har smärtsamma erfarenheter av vad ett krig i Afghanistan innebär. Sovjetunionen krigade i landet mellan åren 1979 och 1989 och förlorade under den tiden 15 000 man."

Det är en bit från en halv miljon.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
11 mijoner sovjetiska soldater gick åt i andra världskriget
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det blir förmodligen svårt att tvångsrekrytera miljontals "mobiks" denna gång med så tveksam motivation till kriget.
Men ukrainarna kommer i alla fall att få slita ett bra tag till
Användarvisningsbild
av Allinug
Nu kallar Putin kriget för krig - men det var ju förbjudet att kalla det så i Ryssland.

Fanns det inte speciell anledning att kalla det för militär specialoperation för att han inte hade rätt att starta krig?
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 145

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]