Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
Som rubriken, vad tycker ni på forumet om ljusbrunn skinninredning? Jag har fått möjlighet på en bil jag gillar men tvekar inför färgen på inredning. Inte för att det spelar mig någon roll men jag tänker ett steg fram till nästa gång det är dags att byta bil. Är ljusbrunt en modegrej eller nåt som står sig? Inget vet svaret på det så klart men ni kan väl kommentera hur ni känner för en sån inredning. Nåt som ni vill ha, nåt ni kan tänka er eller är det tvärnobben?
Det är som baken om man gillar det eller inte, delade åsikter. Inget jag personligen väljer när jag beställer bil, men begagnat spelar det ingen roll.
Brunt är ju klassiskt. Speciellt med matchande inlägg av ädelträ.
Men i Volvos moderna bilar är ju den delen av inredningen du kan välja färg på bara en liten, liten del trots att det inte skulle behöva vara så. Nästan allt är svart och jag tycker det ger för stor kontrast mot ljusbrunt.
Även läderdetaljer som ratt, instrumentbräda, växelspak, osv är svart. Tom stolarna är till största delen svarta men då är det ett plastskal jag tänker på. Lika så dörrsidor.
Jag köpte beg volvo för 8 månader sen och valde aktivt bort bilar som inte hade svart inredning. Med den ljusa inredningen i vitt/beige har man väl lyckats lite bättre genom att matcha med ljusare plastdetaljer min inte för övriga färger. Men de flesta beg-köpare bryr sig nog inte även om Vi bilägare / KVD säger att färgen har betydelse för andrahandsvärdet (ursäkta om artikeln är låst) https://www.vibilagare.se/nyheter/fel-k ... det?page=1
Är absolut snyggt tycker jag men jag väljer alltid av praktiska skäl grå klädselfärg. Man behöver inte vara lika rädd för att fläckar syns och så. Om barn ofta skall åka med kanske ljus klädsel lätt blir lite smutsig, åker mest vuxna i bilen och speciellt om det mest är en ensam förare som åker i bilen borde ljus klädsel kunna hållas fin länge. Finns överdrag till förarstolen som Volvo säljer som tillbehör har jag sett, om man t.ex. ibland åker med lite smutsiga kläder, kanske ofta i träningskläder.
Körde för några år sen två olika BMW 5-serie med säten i brun färgton. Den ena hade det mörkbruna lädret vilket fungerade bra ihop med bilens svarta exteriör och interiöra detaljer. Den andra hade det ”ljusbruna” lädret och vit exteriör, vilket jag aldrig tyckte passade helt och hållet.

Vill ändå påstå att BMW:s mörkare läder är i stil med Volvos Maroon och det ljusare med Volvos Amber - även om BMW:s ljusare ton går mer åt det stark-orangea jämfört med Amber.

Jag tycker Maroon går hand i hand med mörk (helst svart) exteriör medan Amber passar bättre till fler färger men definitivt också till mörk omgivning. Personligen anser jag dock att båda färgerna, inte minst Maroon, passar bättre i bilar tillhörande 90-serien samt XC60 och då gärna ihop med det utökade lädertillvalet.

Enligt mig bör du välja en bil du kan tänka dig att trivas i och eftersom Volvos designspråk och kombinationer är långt ifrån extrema tror inte jag att du behöver oroa dig för att välja något oattraktivt. Anser du att färgkombinationen är tilltalande så gör säkerligen flera andra det också. Personligen hade jag först och främst prioriterat att stolstypen med dess funktioner passar ens behov, för känns det fel efter tag är rätt färgval på dem en klen tröst.

Jag väljer i första hand mörk interiör, gärna så mörk det går, men om allt annat stämmer kan jag tänka mig att bortse från det önskemålet (annat gäller så klart extrema färger). Har personligen även lite svårt för Volvos Blonde då det i många fall medför en ratt i ”two-tone”. Till svart interiör anser jag dock att Blonde ger rätt effekt.

Även Volvos nyare ullinterör tycker jag är spännande, stilren och lättkombinerad. Med svart interiör ihop med metalliska inslag tycker jag den gör sig riktigt fin med så gott som alla exteriöra färger. Förutom den tempererade fördelen som finns med textil verkar ullen dessvärre lite extra känsligt för smuts då det trots allt är en rätt ljus ton.
Jag har min XC60 nu i 1 vecka med ljusbrun inrede och jag tycker det är snyggt. Med det träslaget i brun och svarta detaljer matchar det. Även färgen på bilen matchar väldigt bra tycker jag.
Kolla själv:
inrede XC60.jpg
inrede XC60.jpg (93.76 KiB) Visad 1470 gånger
XC60.jpg
XC60.jpg (104.32 KiB) Visad 1470 gånger
Utbudet på begagnade bilar som inte har en svart klädsel är relativt begränsat. Jag tror därför att andrahandsvärdet blir likvärdigt. Själv har jag klädseln Blond City Wave i min bil, antingen så hatar man den klädseln eller så tycker man den är lite roligare än en vanlig svart.
Elgasen skrev: mån 26 dec 2022, 14:32 Utbudet på begagnade bilar som inte har en svart klädsel är relativt begränsat. Jag tror därför att andrahandsvärdet blir likvärdigt. Själv har jag klädseln Blond City Wave i min bil, antingen så hatar man den klädseln eller så tycker man den är lite roligare än en vanlig svart.
För några år sedan fick jag ha en hyrbil i en vecka med just den interiören, en V40 Cross Country. Det kändes alltid konstigt att sitta i bilen och trots att det bara handlade om en vecka kändes det som evigheter för att klädseln inte föll mig i smaken - så jag tillhör nog den gruppen som hatar klädseln. Har däremot en bekant som är raka motsatsen och stortrivs i sin V60 med Blonde City Weave. Jag tycker däremot att det designmässigt är en häftig klädsel som är något utöver det vanliga och att Volvo vågade satsa på den gav dem en del uppmärksamhet - så jag tycker samtidigt att den är roligare än en vanlig svart klädsel. Kan även tillägga att jag däremot tycker bra om Charcoal City Weave, även om den klädseln jämfört med Blonde blir ganska intetsägande.

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]