Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axii
Har stött på problem att vänster fram/bakdörr inte låser upp sig nu när det har varit mer än -10 grader ute.
Bilen står ute 24/7 så det spelar ju såklart roll men tycker ju ändå att en Volvo bör vara bättre anpassad i vårt nordiska klimat.

Det är alltså inte listerna som bråkar utan antar det är låskistorna som krånglar? Är det vanligt på modellen?
Har selektgaranti så ska höra mig för givetvis. Finns det några tips å trix för att hålla det i schack tillsvidare?

Ska ställa mig i varmgarage ett par timmar hade jag tänkt som första åtgärd..
av K76
kan tyvärr inte hjälpa annat än att nämna att jag sitter själv med en V60 T5 -19 och bor utanför malmö där vi haft -10 -12 på natten och bilen ståt ute utan problem.
Iofs så sätter jag på bilen(via appen) 15 minuter innan jag ska köra så den är redan uppvärmd när jag kommer ut.

Hoppas det löser sig.
Användarvisningsbild
av bem
Det är ju ett känt problem med låskistorna på Volvos bilar men nya låskistor togs fram som skall fixa problemet med dörrar som inte går att öppna på vintern i kyla.
Att problemet inte visar sin på alla Volvo med den gamla låskistan är nog inte så konstigt. Det finns en lång tråd om låstkisteproblemet här på forumet.
Kontentan av den är väl att det det kan bli byte av låskistor på garanti eller lite längre än så med Volvos Goodwill.
Hur många år bakåt goodwillen sträcker sig minns jag inte. Om man behöver byta alla 4 låskistorna och bekosta det själv så blir det nog rätt dyrt. Det var en del skriverier i svensk motorpress tidigare om Volvos låskisteproblem.
av Axii
Sthlm-området här. Kör ogärna med parkeringsvärmaren längre tider då jag kör mycket korta sträckor och vill spara på batteriet (ingen möjlighet att ladda).
Funderar på att införskaffa en CTEK CS Free för att kunna underhållsladda emellanåt men den kostar ju en del... :P

Aja tillbaka till ämnet, har frågat PT:n där jag köpte bilen vad de kan göra. Men som vanligt är ju förkänslan att de inte kommer vilja ta i problemet utan att få betalt
av Axii
Update, bokad PT har svarat att de byter båda låskistor i samband med service i slutet på januari.

Kan man äntligen hittat en vettig volvoverkstad i Sthlm efter att ha testat olika i många år med blandat resultat.. :-D
Användarvisningsbild
av sewen
Axii skrev:Update, bokad PT har svarat att de byter båda låskistor i samband med service i slutet på januari.

Kan man äntligen hittat en vettig volvoverkstad i Sthlm efter att ha testat olika i många år med blandat resultat.. :-D
Och vilken verkstad är detta?
av wahlin
Hejsan!
Har också problem med bakdörrarna på min Volvo V60CC 2020.
Ska få nya lås monterade i början av januari.
Fick du något arbetsordernr/artikelnr på de lås som kommer att monteras? Vore intressant att veta om vi fick samma :)
Finns tydligen olika varianter på de olika låsen som dessutom verkar fungera olika bra.

Mvh
Olle
av Axii
@sewen, Volvo Car Kista (före detta Upplands Motor om jag inte minns fel). Men köpte bilen där för ca 1 år sedan med selektgaranti som förmodligen hjälpt till denna gång.

@wahlin, inte fått någon spec på det tyvärr. Men nöjd så länge de blir utbytta utan kostnad. :-D
Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Hej, jag är på jakt efter en först[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

XC90 är ofta luftfjädrade. De svälj[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ryssland hotar med evigt krig - ”Vi stred mo[…]