Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Plockade ut en V90 T6 Recharge Ultimate
2023 i fredags. Kommer från en BMW 520d Xdrive innovation 2019. På BMW:n har jag väl fjärrstartat värmaren några hundra gånger och den har alltid startat. På Volvon har jag nu hunnit (försöka) starta värmaren runt 7-8 gånger varar ca ett par av de tillfällena har varit lyckade. Är appen/uppkopplingen mot bilen så här kass? Något trick som löser problemet? Sätta timmer i bilen är inte aktuellt då jag använder värmaren vid olika tillfällen var gång.
Jag har använt Volvos app och bl.a start av bränslevärmaren sen december 2013. Först i en V70 (då hette appen Volvo On Call), numera i en V90 T6 Recharge MY22 med Volvo Cars appen (som den heter sen sommaren 2021 då den fick helt ny design). Det kan finnas några ganska vanliga anledningar till varför (bränsle- eller el-) värmaren inte startar. Enligt min erfarenhet är vanligaste orsaken ”i andra änden” dvs. hos Volvo, inte i egna bilen. Varför tror jag det? Jo för i nästan alla fall när jag inte får igång värmaren via Volvos app så har det funkat senare, kanske dagen därpå eller senare, utan att jag gjort något själv. Vanligt har förr varit att när det kommit en köldknäpp över landet och folk börjar använda sina värmare via start från appen så har vad det verkar Volvos system (deras servrar antagligen) blivit överbelastade och värmaren inte gått att starta eller svårstartad. Jag tycker nog det blivit bättre med åren så det verkar gå i rätt riktning. Om vi antar hårdvaran i din bil (t.ex. eldrivna värmaren i ditt fall och telefonnodemet) är OK (eftersom din bil är ny) och appen funkar som den ska (nyinstallerad) så är troligen orsaken ”i andra änden” dvs Volvos bakomliggande system (servrar och liknande). Det ”trick” jag brukar prova när det kommer meddelande i den röda remsan i Volvo Cars appen om att det inte gick att starta värmaren är att Låsa upp och därefter Låsa bilen via Volvo Cars appen. Sen prova att starta värmaren via appen. Ofta går värmaren igång då, men inte alltid. Jag har sen länge den rutinen att via appen först Låsa upp, sen Låsa och därefter starta värmaren via appen.
Välkommen förresten som Volvobrukare. V90 Recharge är en underbart bekväm bil att åka i men förstås finns nackdelar med bilen också, dock överväger fördelarna vida nackdelarna. Infotainmentsystemet (Android Automotive, Google) är en av de mindre bra sakerna med bilen, tyvärr, kan jag säga efter att ha brukat det i 16 månader vid det här laget. Det blir väl så sakteliga bättre, och har du senaste versionen av mjukvaran, 2,5, skall det väl vara så bra det f.n. kan vara. Dock är appens funktioner få jämfört med vad det är för Volvos bilar med Sensus Infotainment (från och med MY23 är det Google i alla Volvo, vissa modeller hade Sensus till och med MY22 late). Det finns på Volvo Cars hemsida, Supportsidorna, lista med vilka funktioner som kommer i appen, dock inte exakt när.
Och en sak till: kolla att du har senaste version av Volvo Cars appen installerad i din mobil, f.n.är det version 5.22.1.
bem skrev: ons 21 dec 2022, 02:52 Jag har använt Volvos app och bl.a start av bränslevärmaren sen december 2013. Först i en V70 (då hette appen Volvo On Call), numera i en V90 T6 Recharge MY22 med Volvo Cars appen (som den heter sen sommaren 2021 då den fick helt ny design). Det kan finnas några ganska vanliga anledningar till varför (bränsle- eller el-) värmaren inte startar. Enligt min erfarenhet är vanligaste orsaken ”i andra änden” dvs. hos Volvo, inte i egna bilen. Varför tror jag det? Jo för i nästan alla fall när jag inte får igång värmaren via Volvos app så har det funkat senare, kanske dagen därpå eller senare, utan att jag gjort något själv. Vanligt har förr varit att när det kommit en köldknäpp över landet och folk börjar använda sina värmare via start från appen så har vad det verkar Volvos system (deras servrar antagligen) blivit överbelastade och värmaren inte gått att starta eller svårstartad. Jag tycker nog det blivit bättre med åren så det verkar gå i rätt riktning. Om vi antar hårdvaran i din bil (t.ex. eldrivna värmaren i ditt fall och telefonnodemet) är OK (eftersom din bil är ny) och appen funkar som den ska (nyinstallerad) så är troligen orsaken ”i andra änden” dvs Volvos bakomliggande system (servrar och liknande). Det ”trick” jag brukar prova när det kommer meddelande i den röda remsan i Volvo Cars appen om att det inte gick att starta värmaren är att Låsa upp och därefter Låsa bilen via Volvo Cars appen. Sen prova att starta värmaren via appen. Ofta går värmaren igång då, men inte alltid. Jag har sen länge den rutinen att via appen först Låsa upp, sen Låsa och därefter starta värmaren via appen.
Välkommen förresten som Volvobrukare. V90 Recharge är en underbart bekväm bil att åka i men förstås finns nackdelar med bilen också, dock överväger fördelarna vida nackdelarna. Infotainmentsystemet (Android Automotive, Google) är en av de mindre bra sakerna med bilen, tyvärr, kan jag säga efter att ha brukat det i 16 månader vid det här laget. Det blir väl så sakteliga bättre, och har du senaste versionen av mjukvaran, 2,5, skall det väl vara så bra det f.n. kan vara. Dock är appens funktioner få jämfört med vad det är för Volvos bilar med Sensus Infotainment (från och med MY23 är det Google i alla Volvo, vissa modeller hade Sensus till och med MY22 late). Det finns på Volvo Cars hemsida, Supportsidorna, lista med vilka funktioner som kommer i appen, dock inte exakt när.
Och en sak till: kolla att du har senaste version av Volvo Cars appen installerad i din mobil, f.n.är det version 5.22.1.
Tack för utförligt svar! Det hände lite då och då att BMWs servrar låg nere också men då fungerade alltid remote tjänsterna (låsa, tända ljuset, skicka adresser till bilen, starta värmaren etc.). Däremot låg då framförallt en del tjänster i bilen nere. Tex väder på aktuell plats och söka fram poi via Google i navigatorn i bilen.
Har provat tricket med att låsa upp och sen låsa igen men igår gick inte det heller. Avinstallerade appen i telefonen igår och tog ner den på nytt. Gick dock inte att lägga till bilen efter det. Trots båda nycklarna i främre mugghållaren så fastnade bilen på "söker efter nycklar". Provade flera gånger utan något resultat. Gav upp och gick in och svor en stund😐 Har en Android telefon och där verkar det vara 5.22.0 som ligger som senaste version i Play Store. Går det ladda ner senare version någon annan stans eller är det Iphone som har 5.22.1?
Fin bil att åka i men får nog lova att säga att BMW kan det där med fjädring lite bättre. Styrkönslan är ju även den några snäpp vassare i BMW. Allt är ju personliga preferenser så alla tycker ju olika. För mig var det bättre stolar och framförallt drivlinan som gjorde att detta blev min första Volvo någonsin. B&W stereon är ju rätt nice också!
Tråkigt att börja med mindre bra upplevelse men jag kan väl säga såhär:

Har en V90-18. Uthämtad hösten 2017.
Alltså andra generationen.
En del... barnsjukdomar. Helt klart.
Men nu har det mesta betats av och jag känner mig synnerligen nöjd med denna bil.
Åker skönt.
Kommer fram mer utvilad än tidigare.
Trevlig att köra.
Visst finns det alltid saker som stör en lite - svårt att vara 100 procent nöjd - men jag gillar fortfarande bilen.
170KJ,
Att ta bort Volvo Cars appen när man har en Google-bil är ingen höjdare. Det vet jag av egen erfarenhet. När min V90 Recharge var ganska ny så tyckte jag att appen var så torftig (ja det är den ännu, jämfört med Sensus-bilar och till och med vad det fanns för funktioner i appen för min förra V70 MY14) att jag avinstallera den. Sen efter ett tag tänkte jag att jag skulle installera den för att se om det kommit nån mer funktion. Men där blev det tvärstopp, gick inte få till parkopplingen mellan bilen och molbilen/appen. Jag fick ringa Volvo Cars kundsupport och de hjälpte mig galant. Man är tvungen sitta i bilen med mobilen när man skall få hjälp och tror ens Volvo ID och kanske även bilens VIN (Vehicle Identification Number) behövs också i samband med parkopplingen igen. Det gäller ta bort och lägga till saker i rätt ordning, ett av momenten är att fabriksåterställa infotainmentsystemet via bilens inställningar. Mitt råd är att ringa Volvos Kundsupport när du har tid att sitta i bilen 1/2-1 timme och få igång det hela med hjälp av supporten.
Här står telefonnummret till Volvo Cars support:
https://www.volvocars.com/se/support/contact-us

Jag har iPhone och jag har senaste app-versionen 5.22.1 installerad. Borde väl finnas eller snart komma samma version till Android mobiler.
bem skrev: ons 21 dec 2022, 09:11 170KJ,
Att ta bort Volvo Cars appen när man har en Google-bil är ingen höjdare. Det vet jag av egen erfarenhet. När min V90 Recharge var ganska ny så tyckte jag att appen var så torftig (ja det är den ännu, jämfört med Sensus-bilar och till och med vad det fanns för funktioner i appen för min förra V70 MY14) att jag avinstallera den. Sen efter ett tag tänkte jag att jag skulle installera den för att se om det kommit nån mer funktion. Men där blev det tvärstopp, gick inte få till parkopplingen mellan bilen och molbilen/appen. Jag fick ringa Volvo Cars kundsupport och de hjälpte mig galant. Man är tvungen sitta i bilen med mobilen när man skall få hjälp och tror ens Volvo ID och kanske även bilens VIN (Vehicle Identification Number) behövs också i samband med parkopplingen igen. Det gäller ta bort och lägga till saker i rätt ordning, ett av momenten är att fabriksåterställa infotainmentsystemet via bilens inställningar. Mitt råd är att ringa Volvos Kundsupport när du har tid att sitta i bilen 1/2-1 timme och få igång det hela med hjälp av supporten.
Här står telefonnummret till Volvo Cars support:
https://www.volvocars.com/se/support/contact-us

Jag har iPhone och jag har senaste app-versionen 5.22.1 installerad. Borde väl finnas eller snart komma samma version till Android mobiler.
Fick igång det i morse igen genom att göra samma procedur som igår kväll. Men idag hittade bilen nycklarna. Väl förbi det steget gick allt som det skulle. Behövde inte fabriksåterställa infotainment systemet. Får se om värmaren fungerar bättre nu!
170KJ,
Så bra. Du verkar "händig" på sånt här, även om det uttrycket kanske passar mindre bra i detta sammanhang men du förstår nog vad jag menar. Hoppas det strular mindre med start av värmaren via appen i bilen nu framöver.
Du kanske vet att din bil kan få automatisk uppdatering av mjukvaran i bilen over the air (OTA), kolla att du har senaste mjukvaruversion 2.5, om inte kan du hämta hem den (det sker medan man kör) och när den väl hämtats hem så installerar man den sen när bilen står still oanvänd och låst utan att laddsladden är inkopplad. Det mesta du behöver veta om detta står här i länken:
https://www.volvocars.com/se/support/la ... ra-i-bilen
Jag har en V60 men liknande problem att inte kunna direktstarta värmaren.
Nu har jag visserligen elvärmaren, men min "fix" är att starta en timer istället som slutar 15-20 minuter framåt, då startar klimatet direkt.
Inte snyggt, men det fungerar och nu när vi hade -15 här nere i söder ville jag inte stoppa in familjen i en bil som inte var varm :-D

Värt att notera, senare modeller av XC40/EX40[…]

Renoveringssatser bromsok XC70 2015

Renoveringssats fram: 30671544 Bak verkar det bara[…]

FJärrstarta hybridbilar?

Min erfarenhet är att det funkar precis som d[…]

Map sensor

Kan du säga vilken motorkod du har istäl[…]