Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej.

Ska besiktiga pärlan snart och fick felkod på min främre lambdasond :-)

Var hittar hittar man såna till ett bra pris?

Det är en Volvo V70 -99 165 hk det handlar om.

Tycker dom flesta är så dyra tyvärr. och min ekonomi är Inte den bästa heller. :-(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, dom är relativt dyra. Tyvärr har du inte mycket val då dessa bilar är EXTREMT kinkiga med att det måste vara exakt rätt sond.

Så det första du måste göra är att ta reda på nummret på din nuvarande sond(det ska stå på själva sonden), och söka på det nummret för att få rätt. Sen får du ju helt enkelt kika runt vilken butik som är billigast på just den sonden... Men under tusenlappen kommer du troligen inte...
av pop
Lucif3r skrev: tis 20 dec 2022, 10:38 Ja, dom är relativt dyra. Tyvärr har du inte mycket val då dessa bilar är EXTREMT kinkiga med att det måste vara exakt rätt sond.

Så det första du måste göra är att ta reda på nummret på din nuvarande sond(det ska stå på själva sonden), och söka på det nummret för att få rätt. Sen får du ju helt enkelt kika runt vilken butik som är billigast på just den sonden... Men under tusenlappen kommer du troligen inte...
Tackar så mycket för svaret :-D

Så man måste ta numret på den gamla alltså.det var tur du sa skrev det för det står ju inget alls om det när man ska beställa den ;-)

Dom är dyra ja.hittar inga under 1000 lappen som du skrev😟
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men vi kan ju likagärna fråga.. Hur har du kommit fram till att du faktiskt måste byta sonden? Det är inte så jäkla ofta det är fel på själva sonden, det är mer ofta saker runtomkring som orsakar t ex felkoder på "lambdan", för att inte tala om lysande miljö/motorlampa i instrumenthuset.
av volvo94
Du kan ju mäta (ohm) sonden så du vet att den är trasig.
Som Lucif3r skriver så är det onödigt att köpa något som inte är fel på, och volvon "vill" väl helst ha en boschsond. 😉
av pop
Lucif3r skrev: ons 21 dec 2022, 14:37 Men vi kan ju likagärna fråga.. Hur har du kommit fram till att du faktiskt måste byta sonden? Det är inte så jäkla ofta det är fel på själva sonden, det är mer ofta saker runtomkring som orsakar t ex felkoder på "lambdan", för att inte tala om lysande miljö/motorlampa i instrumenthuset.
Det var killen på verkstaden på mitt jobb som fick fram det när han tog ut felkoden för motorlampan lös :-D
Då ska jag kanske om det verkligen är denna som är problemet. :x
av pop
volvo94 skrev: ons 21 dec 2022, 18:27 Du kan ju mäta (ohm) sonden så du vet att den är trasig.
Som Lucif3r skriver så är det onödigt att köpa något som inte är fel på, och volvon "vill" väl helst ha en boschsond. 😉
Det är sant ,dumt att byta den i onödan ja.

Ska kolla om han mäta sonden så det verkligen är den som är problemet. :-D

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]