Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Alla villor byggda i vårt lilla samhälle (c:a 2000 inv.) efter 1970 och 20 - 25 år efter har direktverkande elvärme. Före var det oljepanna och vattenburet och efter elpanna och vattenburet. Många av dom senare har bergvärme idag. Många har idag också värmepumpar (som vi) och någon enstaka eldar med ved (som vi). Fjärrvärme är än långt borta (c:a en mil) och totalt ointressant här då det mesta husen byggdes under 1970, -80 och -90-talen. Det börjades bygga igen för 5 - 6 år sedan, men nomera bygger man i bergen runt om för åkermarken börjar "ta slut"..... Byn är omnämd i danska böcker som en utmark där Gudmunds torp låg redan på 1300-talet. När mor och far köpte hus här 1958 ökade befolkningen dramatiskt. Det byggdes 8 st likadana villor, innan dess var det något enstaka hus här och var utmed vägen och järnvägen. Och ett hyreshus med 3 st lägenheter i affären som revs på -80-talet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tis 20 dec 2022, 13:48
Allinug skrev:Varför kör folk med direktverkande el för uppvärmning, samtidigt som det årligen ska betalas ut elstöd i storleksordningen vad en luftvärmepump kostar, varje år framöver som ersättning till hushållen. Många luftvärmepumpar hade det blivit… Men nu blir det bara stöd för elkonsumtion, inga investeringar.
Är de så många verkligen?
Jag trodde 99 procent satt in värmepump, det ör völ bara självplågare som ens tänker på att köra direktverkande med dagens priser.....

Vad gäller stöd och bidrag är det väl grundbulten i Sverige att befolkningen inte ses kunna hantera pengar själv utan först ska man betala in hög skatt, sen ska expertpolitiker bestämma hur de ska användas och så ska man stå med mössan i hand och få tillbaka dem som bidrag :mad: :P :-D

Jo förresten, grannen med 66 öre låst i 8 år kör byggfläktar i trädgården.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Här är tips om hur man optimerar COP om man kör berg- eller jordvärme (eller luft/vatten) mot gammalt radiatorsystem. Varje grad sänkt framledningstemperatur spar el i värmepumpen.. väldigt pratglad rörmokare :-)
Själv har jag använt tryckluft för att damma ur radiatorerna, effektivt men dessvärre var det damm överallt sen :-D
Firman som installerade bergvärmen pratade om fläktkassetter under radiatorerna, har inte sett något mer om sådana förrän jag snubblade över denna film
.

Användarvisningsbild
av Allinug
Det vore fint om fläktarna gick på termodynamik, det kanske de gör?

Knappt att man vågar säga det, men jag har 24 grader inomhus tack vare fjärrvärmen. Det är inte så lätt att sänka temperaturen i och med att systemet är injusterat så att det ska fungera för flera fastigheter. Men jag har hellre för varmt än för kallt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: ons 21 dec 2022, 10:15 Det vore fint om fläktarna gick på termodynamik, det kanske de gör?
Tvärs om, du kör forcerad luftström för att hjälpa termodynamiken på traven.
Användarvisningsbild
av Allinug
Fläktarna går på el alltså?
Jag har så fina luftströmmar nere vid golvet genom självdrag, hoppades att de skulle kunna hjälpa till..
Användarvisningsbild
av Funk
Jag trodde 99 procent satt in värmepump, det ör völ bara självplågare som ens tänker på att köra direktverkande med dagens priser.....
Vår frånluftspump gav upp efter 22 års trogen tjänst för någon dryg vecka sedan, så i väntan på renovering eller byte så blir det typ direktverkande, inte kul kan jag lova... :-(

/Thomas
Användarvisningsbild
av Erik Å
Skumt, jag kollade min månadsförbrukning hos Vattenfall och ser att det är rätt konstant 20kWh förbrukning per dygn även de dagar då bergvärmen i princip inte behövs (mildväder + eldar i kaminen). Måste spåra upp vad det är som förbrukar, avfuktaren och elfläkten i garaget är huvudmisstänkta..
Någon här som har testat de billiga elmätare man kan plugga in i stickkontakten?
Hittade en hos Kjell som såg rätt smidig ut, dessvärre så påstår en recensent att noggrannheten är helt kass..
elmätare_1.JPG
elmätare_1.JPG (42.52 KiB) Visad 209 gånger
.
.
Är det kanske bättre att gå på en DIN-skenemonterad 1-fasmätare? De känns ju lite mer seriösa i och med att de är tänkta att sitta i en elcentral. Lite dyrare dock. Manualen specar "Noggrannhetsklass I", vad det nu innebär. Går säkert att googla upp ;-)
Några idéer? Egentligen skulle det vara coolt att ha en sådan mätare permanent inkopplad på värmepumpen..
elmätare_2.JPG
elmätare_2.JPG (39.94 KiB) Visad 209 gånger
  • 1
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 280

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]