Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Nu är jag på gång tilllbaka till Volvo. Hur fungerar T6? Om man inte laddar, fungerar den överhuvudtaget som en hybrid och laddar batteriet när man bromsar etc? Om man laddar, kan man köra motor och batteri så förbrukningen blir bättre? Alltså typ blandat?
Användarvisningsbild
av Zanders
Fråga 1 - Ja. Fråga 2 - Menar du att de driver samtidigt? Isf nej såvida du inte stampar på gasen eller kör i power eller awd. Kör du i hybrid kommer den prioritera el men alternera till bensin om det behövs, alltså inte driva samtidigt.
Användarvisningsbild
av Robbi
Zanders skrev:Fråga 1 - Ja. Fråga 2 - Menar du att de driver samtidigt? Isf nej såvida du inte stampar på gasen eller kör i power eller awd. Kör du i hybrid kommer den prioritera el men alternera till bensin om det behövs, alltså inte driva samtidigt.
Vad drar den i bensin utan laddat batteri?
Användarvisningsbild
av Zanders
Jag vågar inte svara för XC60 men min V60 drar runt 0.7 skulle jag säga.
av Lockis
Robbi skrev: mån 19 dec 2022, 19:34
Zanders skrev:Fråga 1 - Ja. Fråga 2 - Menar du att de driver samtidigt? Isf nej såvida du inte stampar på gasen eller kör i power eller awd. Kör du i hybrid kommer den prioritera el men alternera till bensin om det behövs, alltså inte driva samtidigt.
Räkna runt litern per mil. Hade en b5 bensin awd som låg mellan 0.9-1.1. Hybriden är tyngre så den drar mer när man driver på ren bensin. Svårt att se vinsten med en laddhybrid om man inte vill ladda. Bör bli billigare i längden med en icke hybrid bil då.
av perhall
Inte så enkel fråga egentligen.
I varierad körning tar det nog ut vartannat, hybriddriften sparar bensin men bilen är tyngre, i vissa typer av körning typ stadskörning drar en hybrid med tomt batteri mindre, i jämn fart tvärtom.
Hybriden sliter mycket mindre bromsar - men fler saker kan i övrigt gå sönder.
Mycket lägre skatt på hybriden.
Mycket bättre acc i hybriden så länge batteriet inte är heltomt.
Användarvisningsbild
av Robbi
Lockis skrev:
Räkna runt litern per mil. Hade en b5 bensin awd som låg mellan 0.9-1.1. Hybriden är tyngre så den drar mer när man driver på ren bensin. Svårt att se vinsten med en laddhybrid om man inte vill ladda. Bör bli billigare i längden med en icke hybrid bil då.
Jag tänker på långresor och så. Kan ju inte och stanna och ladda varje timme.
av Lockis
Robbi skrev: mån 19 dec 2022, 20:49
Lockis skrev:
Jag tänker på långresor och så. Kan ju inte och stanna och ladda varje timme.
Långresor är svårt. Jag körde Perstorp - Stockholm t/r med full laddning vid start, lite brått påväg hem men låg kanske runt 0.8 då. V60 T8 -20 (11kWh batteri). En xc60 lär dra mer. Men 0.9-1.0 kanske. XC60 är inte en aerodynamisk bil 😂
Nu kommer man lite längre på nya batteriet, så ekonomin kan vara lite bättre men, en diesel lär fortfarande vara billigare om man ser till kostnad i drivmedel.
av pumpnasare
Jag tankade fullt bensin och el,resan gick till Linköping från Timrå. Google Map skötte fördelningen av bränsle och el, körde runt i Östergötland. Det blev 44liter på 72 mil 0,61l/m. Helt ok enligt mig. Färden gick på 55an från Uppsala, inte genom människobyn.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av bem
Går använda s.k. Smart energifördelning med en Volvo laddhybrid som har Google infotainment med Google maps.
Jag använder den funktionen när jag åker lite längre sträckor med min V90 T6 Recharge MY22.
Står lite i handboken till ex. XC60 MY23:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... navigering
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.