Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Legenden
Tjena!

Köpte min första volvo me automat för några månader sedan, har lite funderingar över växellådan, tycker den växlar mjukt o fint men mellan 2-3 så känns de som den tar i lite mer eller får till ett ryck, oljan är bytt i lådan. Sen när man kör och bromsar och efter några sekunder så lägger den i friläget tills man gasar på, då blir de ett litet ryck men funkar bra sen.Som sagt kanske en dumm fråga men har varken haft Volvo eller Automat innan :D... inget jag tänkte på i början men som jag tänker på nu..Sen om man står still och lägger i D så rycker de till i bilen.
Vet inte om man skulle uppdatera mjukvaran eller va kan det vara för skoj ???

Bilen är en V70 2.4T-02
av Psyko
Legenden skrev:Tjena!

Köpte min första volvo me automat för några månader sedan, har lite funderingar över växellådan, tycker den växlar mjukt o fint men mellan 2-3 så känns de som den tar i lite mer eller får till ett ryck, oljan är bytt i lådan. Sen när man kör och bromsar och efter några sekunder så lägger den i friläget tills man gasar på, då blir de ett litet ryck men funkar bra sen.Som sagt kanske en dumm fråga men har varken haft Volvo eller Automat innan :D... inget jag tänkte på i början men som jag tänker på nu..Sen om man står still och lägger i D så rycker de till i bilen.
Vet inte om man skulle uppdatera mjukvaran eller va kan det vara för skoj ???

Bilen är en V70 2.4T-02
Du har Neutralkontroll, den kopplar ur lådan om du tex står vid ett rödljus
och kopplar in den med ett ryck när du ska åka iväg. Gör en uppgradering så slipper du den funktionen, troligtvis det andra också.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Du är nog nummer 18653 med detta fenomen. Då är även jag inräknad. Jag bytte B4-lock, olja, mjukvara m.m. Lådan blev inte mycket bättre. Till slut bytte jag till en V70 med manuell låda. Jag gillade att ha automat men inte när den höll på på detta viset. Det verkar ju drabba varenda V70 som passerar 10 000 mil. Min började vid 11 000 mil. Jag hade oxå 2.4 T fast en 01:a.

Mvh Tomas
av Legenden
Okej... Ska kolla upp de där med uppgraderingen på volvo men vad var de här B-4 locket för något ??
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Det är nån slags kolv som nån O-ring blir dålig på och som sedan släpper igenom olja. TROR jag..... Min bil blev bättre, tyckte jag men efter nån mil så var det samma visa igen. När man la i driven vågade jag inte röra gasen förrän jag kände att växeln gått i. Annars kunde växel gå i när varvet var på väg upp och då small det i hela bilen. Speciellt om bilen stod i uppförslut. Eller när man körde ur en korsning efter att ha bromsat och skulle börja gasa lite igen. Då gick 2:an i hårt som fan ibland. Men som sagt, vi har kanske inte samma fel på lådan. En uppgradering så kanske den går mjukt igen.

MVH Tomas
av Legenden
farmerswalk skrev:Det är nån slags kolv som nån O-ring blir dålig på och som sedan släpper igenom olja. TROR jag..... Min bil blev bättre, tyckte jag men efter nån mil så var det samma visa igen. När man la i driven vågade jag inte röra gasen förrän jag kände att växeln gått i. Annars kunde växel gå i när varvet var på väg upp och då small det i hela bilen. Speciellt om bilen stod i uppförslut. Eller när man körde ur en korsning efter att ha bromsat och skulle börja gasa lite igen. Då gick 2:an i hårt som fan ibland. Men som sagt, vi har kanske inte samma fel på lådan. En uppgradering så kanske den går mjukt igen.

MVH Tomas
Okej.. Skumt, bilen har gått 9000 mil... De är inget ordentligt ryck den får i när man kör över till D från N, men oftast när man kört en sträcka. När den är kall märker man inget ryck , förutom vid växling mellan 2-3 brukar den rycka till som ingen av de andra växlarna gör !
av el Toro
jag har nyss haft min kärra inlämnad på volvo för att spola lådan o jag passade då på att göra en total uppgradering av all mjukvara. min låda blev iaf bättre och växlar lite mjukare.

det lilla rycket från N till D som du beskriver finns dock fortfarande kvar. men det är inte så störande tycker jag. kan inte tänka mig att det är något som är skadligt - då borde volvo reagerat när de provkörde bilen.

på min rycker den inte till om jag lägger i drivern med vintermodulen inkopplad. gör din?

har -02:orna funktionen att automatiskt lägga i N vid stopp?? det har aldrig hänt mig...

bilen har gått 8k mil.
av Legenden
el Toro skrev:jag har nyss haft min kärra inlämnad på volvo för att spola lådan o jag passade då på att göra en total uppgradering av all mjukvara. min låda blev iaf bättre och växlar lite mjukare.

det lilla rycket från N till D som du beskriver finns dock fortfarande kvar. men det är inte så störande tycker jag. kan inte tänka mig att det är något som är skadligt - då borde volvo reagerat när de provkörde bilen.

på min rycker den inte till om jag lägger i drivern med vintermodulen inkopplad. gör din?

har -02:orna funktionen att automatiskt lägga i N vid stopp?? det har aldrig hänt mig...

bilen har gått 8k mil.
Tjena.. Nej inte med vintermodulen i så rycker den inte.. min håller på och går i N vid stopp och grejar men ska ner till volvo och fixa uppdatering på lådan :)
av el Toro
Legenden skrev:
min håller på och går i N vid stopp och grejar men ska ner till volvo och fixa uppdatering på lådan :)
jag trodde det var en skitbra feature att lådan släpper D vid stopp? då slipper man ju själv hålla på å peta med spaken.... det sparar väl en hel del på lamellerna gissar jag? (men det verkar vara många som stör sig på denna funktion) :roll:
av Legenden
el Toro skrev:
Legenden skrev:
min håller på och går i N vid stopp och grejar men ska ner till volvo och fixa uppdatering på lådan :)
jag trodde det var en skitbra feature att lådan släpper D vid stopp? då slipper man ju själv hålla på å peta med spaken.... det sparar väl en hel del på lamellerna gissar jag? (men det verkar vara många som stör sig på denna funktion) :roll:
Nej inte vid stopp stör jag mig på det men kör man landsväg o släpper gasen i några sekunder så lägger den sig i Neutral, sen i med växeln igen när man gasar osv skulle bara höra om de var nåt som skulle va eller inte :D
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?