Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Drekkus
Nu är det äntligen löst. Tackar för alla svar. Dum som jag var har jag inte märkt att återcirkulationen varit på hela tiden. Stängde av den under en sväng nu ikväll och äntligen ingen imma! Har inte stängt av min AC alls, kan ju inte sitta o frysa när det är minusgrader ute, köpte inte en så dyr bil för det.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Drekkus skrev:Nu är det äntligen löst. Tackar för alla svar. Dum som jag var har jag inte märkt att återcirkulationen varit på hela tiden. Stängde av den under en sväng nu ikväll och äntligen ingen imma! Har inte stängt av min AC alls, kan ju inte sitta o frysa när det är minusgrader ute, köpte inte en så dyr bil för det.
Finns väl timer även på nya bilarna, bocka i det så slipper du det där igen Bild
av Lockis
Erik Å skrev:Är det minusgrader ute finns det inte mycket fukt i uteluften som man skulle kunna torka med ac:n.. sen undrar jag om man ens vill köra ner evaporatorn till minusgrader eftersom det börjar byggas på frost på den då.
Jag skulle tippa att det måste vara några plusgrader ute för att ac-torkfunktionen ens ska starta
Fast inne i bilen sitter du och andas och skapar massa fukt i luften, det är denna som gör att det immar igen.
Tråden har kört av vägen känns det lite som. Kör inte med AC om du inte vill, men gnäll inte på imma. Typ...
av Lobocut
kebabpizza skrev:Varför ens bemöda sig att stänga av ACn?
Automatiken sköter det alldeles galant när så behövs.
Jag har aldrig AC igång, om jag inte tycker det är för varmt. Under vintern är den aldrig igång. Och som regel drar bilen ca 5-10% mer bränsle när AC är påslagen. Det blir många liter bränsle på ett år. Det var på äldre bilar man rekommende att man ”motionerade” systemet några gånger på vintern. Alltså bilar äldre än 20 år.
av least
AC-kompressorn är inte igång om inte behovet av kyla finns, det är det som kopplingen på AC-kompressorn är till för.
Användarvisningsbild
av sewen
Lobocut skrev:
kebabpizza skrev:Varför ens bemöda sig att stänga av ACn?
Automatiken sköter det alldeles galant när så behövs.
Jag har aldrig AC igång, om jag inte tycker det är för varmt. Under vintern är den aldrig igång. Och som regel drar bilen ca 5-10% mer bränsle när AC är påslagen. Det blir många liter bränsle på ett år. Det var på äldre bilar man rekommende att man ”motionerade” systemet några gånger på vintern. Alltså bilar äldre än 20 år.
least skrev:AC-kompressorn är inte igång om inte behovet av kyla finns, det är det som kopplingen på AC-kompressorn är till för.
Så med det sagt @Least så sparar Lobocut bara 5-10% soppa under somartid? Är det rätt tolkat?
av Malmstroem
Ja, det är fullt möjligt att du sparar 5-10% när det varmt sommartid om du slår av AC. Är det riktigt varmt kan det i vissa fall vara ännu mer. Är det kallt ute vinner du inte mycket, om ens något på att slå av AC.

Med det sagt så är bilar som är designade för att alltid ha AC synnerligen otrevliga att befinna sig i om du slår av AC när det är varmt. En äldre bil som också såldes utan AC har en helt annan möjlighet att ta in (relativt) kall luft från utsidan. Har bilen konstruerats för att alltid ha AC så blir det oftast inte så trevligt om AC inte används / fungerar.

Jag låter mina bilar stå på "auto" året runt.
Användarvisningsbild
av Koldstart
Drekkus skrev:Nu är det äntligen löst. Tackar för alla svar. Dum som jag var har jag inte märkt att återcirkulationen varit på hela tiden. Stängde av den under en sväng nu ikväll och äntligen ingen imma! Har inte stängt av min AC alls, kan ju inte sitta o frysa när det är minusgrader ute, köpte inte en så dyr bil för det.
Ha-ha ... Been there, done that, have the T-shirt :-D :-D
Det händer mig också ibland.

Jag skyller på Volvos *#!¤ luftkonditioneringssystem, där återcirkulationen är gömd i en undermeny.
Återcirkulation ska vara en tydlig knapp som du snabbt kan klicka på, om du hamnar i en kö bakom nån illaluktande medtrafikant.
Och sen ska den automatiskt stänga av, när du lämnar bilen.

Exakt. Ingen idé med värme och slä[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 54[…]

Hur får man loss baksätet?

Fjäder dörrlås

Har du fått tag på en returfjäder[…]