Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Jo, vattenkraft har ökat typ 2000 MW, så det är nog igång som det ska. Men jämfört med Norge så är det betydligt mindre drag.
Användarvisningsbild
av Cotag
Allinug skrev:Varken vattenkraft som skulle sättas igång eller kärnkraft har någon ökad produktion nu. Det är vindkraft och kraftvärme som ökat.
Kärnkraften har ökat från 20 till 22% av tillförseln el de senaste timmarna. Från 4400 MW till 4900 MW och en ökande trend.
Jag vet inte var du får dina siffror ifrån, MPs partiprogram kanske? :-D
kk.png
kk.png (120.74 KiB) Visad 319 gånger
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag jämför dem storleksmässigt i förhållande till varandra. Kärnkraft och vindkraft följs åt ganska bra, men idag har vindkraft legat högre. Vattenkraften ligger ungefär som kärnkraft och vindkraft tillsammans, men som sagt har vattenkraft ökat 2000 MW, och den skulle ju också öka (men jag trodde den skulle öka mer).
Användarvisningsbild
av Allinug
Ni kanske har sett denna dikt som nu sprids på Facebook. Poeten heter Öfver Femkronor Kilowattén:
Midvinternattens köld är hård
elpriserna ack så höga.
Jag går här och fryser i enslig gård
men att gnälla hjälper väl föga.

Ty de som sitta i Rosenbad
och dricka te eller lemonad,
de vill nog intet höra.
Ty de tänker ingenting göra.

De tycker ju att det räcker till
att vissa mänskor får lite till
"Ja, halva landet får räcka.
Allt kan vi ju inte täcka"

Så jag går här av månen belyst
i yllekalsonger så långa.
Runt omkring är natten tyst
men vakna är nog ganska många.

Jag tassar på i min yllesock,
sorterar skräp och tvätt och plock.
Snart är klockan halv fyra
då är kilowatten mindre dyra.

Då ska jag köra min tvättmaskin
och diska disken ren och fin
och laga mat att stoppa i låda.
Och tända lyset, ja jädrar anåda!
Användarvisningsbild
av StefanN
Erik Å skrev:Dessutom är det helg och kväll, då går förbrukningen ner rejält. Vänta tills måndag morgon :-D
Det vart i princip inget högre elpris imorrn jämfört med helgen, trodde nog att måndagen skulle gå upp mer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför ska politikerna i riksdagen övertumfa varandra i totalt ogenomtänkta idiotförslag.

Varför tänker ingen innan de öppnar munnen.

Nu vill Martin Ådahl (C) införa bonus system på "hur mycket man sparat sedan förra året"

Jaha. Så om man tex har ungar som flyttat hemifrån så elförbrukningen minskat kommer msn få en bonus.

Men om man skaffat barn så så elförbrukningen ökat, ja då ska man straffas.

Eller om det blir en svinkall vinter så förbrukningen går upp, då får man straff. Men om det blir en mild vinter med låga priser, då får man bonus.
Användarvisningsbild
av Allinug
Man borde sponsra energieffektivisering istället för att hålla på med bonusar.
Användarvisningsbild
av Allinug
Varför kör folk med direktverkande el för uppvärmning, samtidigt som det årligen ska betalas ut elstöd i storleksordningen vad en luftvärmepump kostar, varje år framöver som ersättning till hushållen. Många luftvärmepumpar hade det blivit… Men nu blir det bara stöd för elkonsumtion, inga investeringar.
av Lövet
Allinug skrev:Varför kör folk med direktverkande el för uppvärmning, samtidigt som det årligen ska betalas ut elstöd i storleksordningen vad en luftvärmepump kostar, varje år framöver som ersättning till hushållen. Många luftvärmepumpar hade det blivit… Men nu blir det bara stöd för elkonsumtion, inga investeringar.
Är de så många verkligen?
  • 1
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 280

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]