Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fn
En enkel fråga, tar Volvos serviceverkstäder alltid bort hjulen när de servar bilar? Jag hade min bil på 14000-milaservice i våras och då hade jag sommarhjulen på. Nu när jag ska byta till vinterhjul får jag inte bort låsmuttern... Funderar på om de på Volvo dragit för hårt och tänkte då överlämna problemet till dem med att få av mina sommarhjul.
Användarvisningsbild
av Funk
Nej det gör dom inte..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Loner
Funk skrev:Nej det gör dom inte..

/Thomas
Hur kontrollerar dom då bromsklotsar/skivor mm ?

/L
Användarvisningsbild
av #27
Loner skrev:
Funk skrev:Nej det gör dom inte..

/Thomas
Hur kontrollerar dom då bromsklotsar/skivor mm ?

/L
Genom hålen på fälgen :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Eller på lyft bil, då är det lätt att se från "insidan" eftersom man även bör kolla efter oljeläck och liknande.. Vet inte om alla gör så, men på vår verkstad gör man det..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har väl hänt nån gång om beläggen är "på gränsen", men det är inte ofta... När man byter kamrem har man ju loss höger framhjul.

Problemet med låsbultar är du inte ensam om...
Användarvisningsbild
av Loner
Dom gånger jag haft min inne så har dom iaf haft av hjulen.. syns på smutsen på dem..

/L
Användarvisningsbild
av Funk
Dom gånger jag haft min inne så har dom iaf haft av hjulen.. syns på smutsen på dem..
Du kan ju fråga din mek varför, för på normal service ingår inte demontering av hjul, utan endast okulär kontroll av bromsarna.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Loner
Funk skrev: Du kan ju fråga din mek varför, för på normal service ingår inte demontering av hjul, utan endast okulär kontroll av bromsarna.
/Thomas
Får väl göra det, eller så har min mek dålig syn så han vill komma närmare för att se ordentligt.

/L
Användarvisningsbild
av Lilja
När jag jobbade på mercedes plockade jag nästan alltid av hjulen, förutom om det var fälgar där man såg väldigt bra. Man ser oftast inte innre klossen med hjulet på och dom sliter inte alltid lika mycket.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]