Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla volvo proffs!
Jag har ett problem som man kan bli tokig av.
Det började med att jag satte i en dieselkraft box i bilen då den bröt vid gaspådrag och satte felkod på LMM p010117 "för hög signal" och då tänkte jag direkt att det är nåt galet med boxen, då den skickade tillbaka o jag körde orginal igen så funkade den bra tills jag fick tillbaka boxen o dom konstanterade att det inte var några fel på den!
Jag kopplade in den på MAP o railtrycket igen o testade att ställa ner den lite , men efter en liten tur så kom samma fel igen, den bara dör av även om jag kör i 90km/h inget gaspådrag eller liknande!
Den går att köra men tappar all ork kan man säga, och vips efter en stund vid test att acc. igen så funkar den som den ska igen.
Hem till verkstaden där jag jobbar o ta felkod igen o samma visa!
Kopplar då ur den helt o raderar felkoden, och testar ett tag med orginal och det blir samma felkod igen på LMM fast det tar lite längre tid innan det händer.
Bytte då LMM till visserligen en från skroten som gått 1900mil men med samma resultat som innan!!
Kollade då ärvärden på temp trycksgivare när bilen var kall och den visade 76 grader vilket kan tyckas vara galet? har det nåt samband mellan den o LMM tro?
Är öppen för alla förslag blir snart tokig på detta:)
Kan det vara fel på MAP sensorn tro, har även rengjort denna med brakeclean!
Mvh Per
Ps. skall tilläggas att jag har även felkod på "oljenivågivaren för hög signal"
vilket inte borde ha nåt samband med detta problem?
Ja om du kopplar bort fulboxen raderar felkoden och sedan är problemet borta. Så orsakar denna box felet på din bil.
Ska du trimma spisen så kosta på några tusenlappar till och få en riktig mjukvara inladdad. Boxar ställer bara till elände o skit.
Dieselbox kan man använda på en gammal traktor men inte på en modern bil.
Om vi skippar snacket om "ful-boxar" (även om de oftast ställer till med besvär) då felet uppträder utan den inkopplad om man läser noga...

Jag kan mycket väl tänka mig att tempsensorn du nämner kan vara orsaken. Styrenheten använder sig säkert av temperaturen för att avgöra hur mycket luft som rimligtvis passerar LMM. Om du då har ett felaktigt värde så mäter LMM upp mer/mindre luft än den borde göra vid den aktuella temperaturen.

Och är det kallt ute och den ändå visar på 76 grader så blir skillnaden större och en felkod sätts säkert lättare då.
Den felkod du anger är utläst med erat egna verktyg ej Volvos

Många här på forumet inkl mig själv har volvos system i huvudet självklart finnes omvandligs tabeller från din felkod till Volvos och Bilprovningens koder men det är inget som någon har i huvudet

Så nu i efterhand att detta låg under V70II delen och då är det andra bullar som gäller... Men man måste först få klarhet ifrån vilket Avläsningssystem fel koden kommer ifrån Sedan kan man kanske svara lättare och mer exakt

//Gooose
Hej igen! Tack för alla bra svar som man fick;)
Jag har felsökt både med en Bosch KTS och autocom och med samma felkod, alltså p koder finns ju till alla bilar generellt men måste kanske
översättas till Volvos egna koder vilka jag inte vet. Ska iaf testa att byta mapp sensorn först innan jag går vidare med detta.
Efterssom du har en V70II, så är den koden du anger även den som volvo använder i sina verktyg. (I äldre P2 bilar så skulle de varit ECM-xxx), men i detta fallet så är den koden du angett den rätta

ECM-P010117 Luftmassa eller volym luftflödeskrets inom/utanför gränsvärden.

Villkor
Styrenhet motor (ECM) övervakar kontinuerligt att luftmassmätarens signal är rimlig och följer luftmassmätarens karaktäristik.
Om styrenhet motor (ECM) detekterar att signalen från luftmassmätaren är felaktig sätts felkoden.
Observera att fel på virvelspjället kan orsaka att felkoden sätts.
Felkoden är diagnostiserbar vid motor igång.

Ersättningsvärde
Momentbegränsning.
En beräknad luftmassa används.

Felorsak
Om felkod ECM-P010117 har blivit satt tillsammans med ECM-P029900 beror felet antagligen på läckage på en slang eller anslutningen mellan turboaggregatet och insugningsventilerna.
Fel läge på kamaxel.
Skadad luftmassmätare.

Felsymptom
Körning/Dålig prestanda/saknar kraft Försämrad prestanda.
Ersgard skrev: lör 17 dec 2022, 09:09 Hej jag måster fråga om du löste problemet då jag har exakt samma problem
För kännedom var trådskaparen senast inloggad här måndag 20 februari 2012 kl. 18:17.
Ett svar kan med andra ord dröja...
240 med "specialvagnsnummer"

Har inget svar på din fråga men jä[…]

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]