Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
Några av de svarta (gröna) fåren sitter på TV4 och SVT, och badar i ljus. Ingen elransonering eller wattjägare där inte. (Vad som syns iaf, är bäst att tillägga)

Där skulle det ju släckts ner först. Av flera orsaker. :-) Oj, vad det skulle spara el. Sedan kan de ju dra ner på antalet egna program i olika studios också, samt förstås Mello.

Det skulle ju skicka en signal om att det är på allvar.
Användarvisningsbild
av Allinug
Volvoold skrev: fre 16 dec 2022, 18:53 Några av de svarta (gröna) fåren sitter på TV4 och SVT, och badar i ljus. Ingen elransonering eller wattjägare där inte. (Vad som syns iaf, är bäst att tillägga)

Där skulle det ju släckts ner först. Av flera orsaker. :-) Oj, vad det skulle spara el. Sedan kan de ju dra ner på antalet egna program i olika studios också, samt förstås Mello.

Det skulle ju skicka en signal om att det är på allvar.
Ja, fast hushållen är ju redan motiverade att spara el pga elkostnaderna. Så jag tror inte att de behöver så många signaler. Men man kunde ju signalera det till andra storkonsumenter.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ja titta, nu går priset ner i elområde 1-2.
Men 3 och 4 blir runt 3 - 3:50 i morgon lördag. Visst, lite billigare än 5-6 kr :-/

Märkligt att det inte finns några som helst incitament att spara eller skjuta förbrukning till låglasttid när man har fast avtal.
Inte heller med vattenfalls rörliga finns något skäl att skjuta förbrukning till låglasttid eftersom det bygger på månadsmedelpris, om jag förstått det hela rätt.
Om man inte har valt timtaxa vill säga..
Användarvisningsbild
av Allinug
Det kommer att bli varmare väder nu framöver i södra Sverige, kanske hjälper en del?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: fre 16 dec 2022, 20:12 Märkligt att det inte finns några som helst incitament att spara eller skjuta förbrukning till låglasttid när man har fast avtal.
Inte heller med vattenfalls rörliga finns något skäl att skjuta förbrukning till låglasttid eftersom det bygger på månadsmedelpris, om jag förstått det hela rätt.
Om man inte har valt timtaxa vill säga..
På vilket sätt är det märkligt att ett fastprisavtal ger fastpris och ett avtal med rörligt pris per månad ger rörligt pris per månad? Avtalen är ju skrivna och det skulle bli rabalder om man bröt mot dem.

EON tex vill ju ha nästan 10 kr/kWh om du tecknar fastpris nu. Det gör ju att knappt någon som behöver förnya sitt avtal väljer det. Målet är väl att trycka över alla till timpris med tiden genom att döda övriga former av avtal genom att prisa ut dem. Men det.sker successivt då man inte vill köra massuppsägningar av avtal.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: fre 16 dec 2022, 19:24 Nu kommer svenska vattenkraften igång också, så förhoppningsvis gör det elpriserna lägre.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/isla ... -el-vantas
Då får man väl säga att Vattenfalls ledningsgrupp gjort sin förtjänta av sin lön på 103 miljoner nu :P bra jobbat
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: fre 16 dec 2022, 12:01 Norge har bra drag i vattenkraften nu, exporterar 3705 MW nu. :-o
Jag tror vi är en lösning på spåret här. Genom att anlägga några bergskedjor eller fjällkedjor i Skåne och Danmark ala Alperna och Norska fjällen skulle vi kunna både producera och lagra el även här i söder och elkrisen är ett minne blott.
  • 1
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 280

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

V90 Meka själv