Där skulle det ju släckts ner först. Av flera orsaker.

Det skulle ju skicka en signal om att det är på allvar.
Moderator: Moderatorer
Volvoold skrev: ↑fre 16 dec 2022, 18:53 Några av de svarta (gröna) fåren sitter på TV4 och SVT, och badar i ljus. Ingen elransonering eller wattjägare där inte. (Vad som syns iaf, är bäst att tillägga)Ja, fast hushållen är ju redan motiverade att spara el pga elkostnaderna. Så jag tror inte att de behöver så många signaler. Men man kunde ju signalera det till andra storkonsumenter.
Där skulle det ju släckts ner först. Av flera orsaker.Oj, vad det skulle spara el. Sedan kan de ju dra ner på antalet egna program i olika studios också, samt förstås Mello.
Det skulle ju skicka en signal om att det är på allvar.
Erik Å skrev: ↑fre 16 dec 2022, 20:12 Märkligt att det inte finns några som helst incitament att spara eller skjuta förbrukning till låglasttid när man har fast avtal.På vilket sätt är det märkligt att ett fastprisavtal ger fastpris och ett avtal med rörligt pris per månad ger rörligt pris per månad? Avtalen är ju skrivna och det skulle bli rabalder om man bröt mot dem.
Inte heller med vattenfalls rörliga finns något skäl att skjuta förbrukning till låglasttid eftersom det bygger på månadsmedelpris, om jag förstått det hela rätt.
Om man inte har valt timtaxa vill säga..
Allinug skrev: ↑fre 16 dec 2022, 19:24 Nu kommer svenska vattenkraften igång också, så förhoppningsvis gör det elpriserna lägre.Då får man väl säga att Vattenfalls ledningsgrupp gjort sin förtjänta av sin lön på 103 miljoner nu
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/isla ... -el-vantas
Allinug skrev: ↑fre 16 dec 2022, 12:01 Norge har bra drag i vattenkraften nu, exporterar 3705 MW nu.Jag tror vi är en lösning på spåret här. Genom att anlägga några bergskedjor eller fjällkedjor i Skåne och Danmark ala Alperna och Norska fjällen skulle vi kunna både producera och lagra el även här i söder och elkrisen är ett minne blott.![]()
Jag blev insåld på Tershine så j[…]