Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

RobbanH skrev: mån 12 dec 2022, 13:31 Kanske… på vår V90 som har dynamiska strålkastare så står det ” Full LED Active High Beam” i nederkant på insatsen. Om detta även står på strålkastare som ”bara ” har auto av/på vet jag ej . Säkrast är om du hittar knappen iAD8D7F0A-D401-4221-BC08-787CF8D7B86F.jpeg centraldisplayen
Grymt, tack igen. Ja, vissa annonser så visar bilderna de funktioner i instrumentet som visar just denna symbol, håller utkik!
bem skrev: tis 13 dec 2022, 17:30
Oceanrace12 skrev: mån 12 dec 2022, 10:18 Hej igen och tack för mer superbra input om parkeringshjälpmedel. Nu till en annan viktig detalj, hur ser man om bilen har dynamisk led (med kurvljusfunktion och auto avbländning)? Man kan ju se på Carinfo angående utrustning, men kan man se utseendemässigt på lampinsatsen om den har dynamisk vs vanlig led? Tack än en gång för input!
Jag har s.k. Dynamiska LED-ljus med Kurvljus (strålkastarna vrider sig i sidled efter rattrörelsen) och Automatiskt helljus (helljuset bländar av automatiskt vid t.ex. möten osv, om man har detta ljusläge aktiverat). Jag har "Ljuspaket" på min bil, det står i avtalet när jag beställde bilen "Ljuspaket: Strålkastare Dynamisk LED". Kosta 3900 kr när jag beställde bilen (V90 MY22).

"Våra mest avancerade LED-strålkastare optimerar din sikt utan att blända andra genom att ständigt anpassa ljusmönstret.
Du kan låta helljuset vara påslaget hela tiden – när du möter eller närmar dig en annan bil anpassar strålkastarna precis så mycket av ljuskäglan som behövs för att inte den andra föraren ska bländas.
För att ytterligare förbättra din sikt i kurvorna vrider sig dessa strålkastare också när du svänger för att belysa vägen framför dig.

Denna funktion inkluderar även dimljus* för bättre sikt i dimma eller kraftig nederbörd. De kan också underlätta manövrer i låg hastighet genom att belysa området nära bilen i styrriktningen.

*) Dimljus ingår för alla modellvarianter utom Recharge laddhybrider.

Vad som ingår i Ljuspaketet kan nog variera med årsmodell. På MY21 och 22 var det i Ljuspaketet det jag skrev ovan.
Numera på Volvo Cars hemsida ser jag det är två delar i Ljuspaketet, dels ”Dynamiskt LED-ljus”, dels ”Interiörbelysning, hög” och så kostar Ljuspaketet 6900 kr numera. Har man som det hette på åtminstone MY21 och MY22 early utrustningsnivå ”Inscription” så ingår bl.a. Interiörbelysning i den (jag har Inscription).
Tog två foton på ena LED-strålkastaren på min V90 MY22 men jag vet inte om man blir nåt klokare på det. Det står i nederkant på glaset "Full-LED Active High Beam". Från insidan av motorhuven ser man inget.
Stort tack. Ja, dioder nederkant, texten i insatsen nederkant och symbolen i centraldisplayen, där har vi nog det att gå på att se skillnaden dynamisk led vs vanlig led.
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]