Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GROTTIS
Hittat ett eventuellt fel ang min älskade lilla bil v70 1.6d -10
jag har lyckats hitta alla fel som gjort att jag haft långt över 50 felkoder så långt är det ok
men den startar inte den får ingen signal till startrelät eller jo 3.6v men inget jord tillslag vid startförsök
bilen drar ej runt startmotorn om jag inte påtvingar vid startrelät via bryggning
i vida får jag inte upp några felkoder mem kollar jag i parametrar och läser av värden i realtid
så märker jag att Cem-brytare 1 vid nyckel reagerar visar ok värden när jag gör ett startförsök
men cem-brytare 2 vid nyckel ej reagerar vid startförsök. så min fundering vart är denna brytare 2 vid nyckel? någon som är lite mer insatt än alla som vänliga själar som föreslår tex testat kompen? kollat så den får ström bla bla ja ni förstår
jag har 3.6v till startrelät på styrsignal men den ska ju jorda vid påslag men det händer inget.

felet va när jag köpte bilen. det viste jag. bilen startar med snurrande framhjul och jag byglar startrellät. alltså är startmotorn hel och fin. startproblemet kom någon gång ibland enligt förra ägaren men blev mer och mer frekvent tills bilen inte startade mer på nyckeln.

jag har felsökat alla kablar de är hela
batteriet är bra
lagat kabelhärva i dörren
bytt bromsljuskontakt
bytt nivågivare xenon bakaxeln
säkringar hela
relän hela
CEM är utbytt klonad
Genom att bara läst texten tänker jag följande. Vad händer när du matat in nyckeln? låser SCL upp rattlåset ?
Det är nämligen SCL(rattlåsenheten) som ger styrspänning till K9(det inbyggda reläet) i CEM och CEM jordar internt reläet när motorstyrenheten och rattlåset verifierar rätt nyckelkod vid start. Jag tänker på hur rattlåset mår?
Jag tror ju spontant att felet ligger i immobilisern. Det är ju så enkelt att immobilisern blir åsidosatt när bilen "rullar". Alltså när du snurrar på hjulet.
Japp rattlåset går i inget problem där. Immoblisern ? Men i vida så står det att nyckeln är godkänd och att den hittas all funktioner fungerar jag har key less på bilen. Så a nja vete fan spontant nej i och med att den ändå hittar nyckeln och den är godkänd. Klurigt värre detta
Ingen annan som har någon tanke ide ? är det möjligtvis någon som sitter på ett elschema över kontakterna vad som går till vad vilken plats på kontakterna stiften sitter? har ett elschema men där finns inte detta med ?

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du m[…]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??

IMG_8766.JPEG IMG_8765.JPEG Hittade dett p&ari[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&a[…]