Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Lövet skrev:Etablerad tillverkare och standardhus som levererades i moduler, jag tror inte något är fel på det sättet. Huset är 200kvm. Står det i värmepumpen (Nibe) nånstans vad den förbrukat?
Jag tror inte heller på byggfusk. Däremot verkar ni göra av med en hel del elström...

Det brukar inte gå att se på värmepumpen hur mycket el som gått åt. Däremot bör den visa driftstimmar för pumpen och eventuell elpatronstid. Nedan har du ett exempel från min Thermia. Min kompressor är på dryga 2 kW. "Tillsats" 1 är 3 kW elpatron och "Tillsats 2" är 6 kW elpatron. Det stämmer hyfsat med en snitteffekt på värmepumpen på dryga 2,5 kW (förbrukning / driftstid, i.e. 150.108 kWh / 58.349 h). Tilläggas kan att under i princip hela tiden har inomhustemperaturen varit ställd på 23,5 grader, och vi gör av med mycket varmvatten (20% av förbrukningen). Nu har jag sänkt 2 grader. Mest av solidaritet för andra. Elbesparingen som vi får med det är så pass liten att jag nog kunnat klara mig utan den.
IMG_0218.jpeg
IMG_0218.jpeg (1.44 MiB) Visad 289 gånger
"Tillsats 2" används mest vid salmonella-körningen av varmvattenberedaren. Anläggningen kanske är lite överdimensionerad, men jag slipper en massa elpatronstid.
Användarvisningsbild
av TommyP86
EbbevonVolvo skrev:
Lövet skrev: Kan du berätta det för mitt nybygge? 22000kwh gick det åt förra året :-/
Du måste ha något alvarligt fel på ditt hus, eller så är det några som bor i din varmvattenspolande dusch. :-)

Har skrivit förut om mitt hus, byggt 1958 (175m2) och tillbyggt med 75 m2 år 2000. Totalt värmer vi upp 250m2 och vi förbrukar 10000 till 10500kWh/år.
I november 2021 förbrukade vi 1194 kWh och nu 2022 blev det 1102 kWh. En minskning med 8% men då laddade vi en lånad elbil med sammanlagt ca 62 kWh, enligt appen till laddaren.
Går ju fort om man ligger runt 200kvm på en f730/750 och föredrar att duscha i varmvatten.
Mitt 140kvm hus med 730 och ett 40kvm garage med direktverkande som är byggt 2020 ligger runt 10-12.

Det som man får för pengarna är dock bra ventilation, till skillnad från självdragshusen där luften knappt rör sig. I ett 200kvm hus kan man dessutom nå högre frekvenser på kompressorn utan att överventilera, det kan inte jag.
Men bedrägeri, nja. Rätt justerat och tillämpat är det bra cop. Dåligt rykte kommer från lågpresterande flvp med liten kompressor och dåliga injusteringar/högtempradiatorer etc

Men det ska verkligen sägas att ett bergvärmesystem med ftx är segraren ur alla synpunkter. Inget kallras, bra prestanda, bättre filtrering etc
av Malmstroem
vjohnj skrev:
Malmstroem skrev:"Tillsats 2" används mest vid salmonella-körningen av varmvattenberedaren. Anläggningen kanske är lite överdimensionerad, men jag slipper en massa elpatronstid.
Snabbsvar
Inte legionella? ;-)
Naturligtvis legionella. :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: mån 12 dec 2022, 13:04
Malmstroem skrev:Lyckligtvis är i princip alla nyproducerade hus så pass väl isolerade att behovet av energi för uppvärmning även med frånluftsvärmepump är rätt lågt.
Kan du berätta det för mitt nybygge? 22000kwh gick det åt förra året :-/
Mitt hus är 101 år nu. Förbrukar ca 10.000 kWh med Luft-Luft värmepump. Du bör enkelt komma lägre än oss om du gör som vi. Då har vi ändå stall/ladugård /verkstad

-Bara 2 personer i hushållet
-Sluta ladda elbilen hemma
-Sänk till 17-18 grader inne
-Ingen AC på sommaren
-Slå av golvvärme, handukstork etc.
-Dusch = Max 30 sek blöta ned sig, Tvåla in, Max 60 sek för att skölja av sig.
-Ingen utomhusbelysning
-Inga SPA eller Pooler
-Laga snabbmat och inga långkok.
-Var sparsam med diskandet
-Dra ned på datortid.

Då kan du enklet kvala in på 8000 kWh istället för 22000 kWh per år. :-D
av Lövet
Så sparka ut barnen på gatan och sluta lev i övrigt. Mja, jag försöker nog leta andra lösningar ;-)

(Närmast för mig skulle nog vara solceller eller bergvärme)
Användarvisningsbild
av lennarte
Lövet skrev: tis 13 dec 2022, 11:43 Så sparka ut barnen på gatan och sluta lev i övrigt. Mja, jag försöker nog leta andra lösningar ;-)

Billigare att sparka ut barnen..... Stämmer att det gjorde c:a 7 - 8000 kWa
Nu flyttade dom i. f. s frivilligt.... Och det är några år sedan, men antal kWa stämmer ju. Yngsta dottern var en riktig hästjej, satt i en sulky bakom en travhäst till 9-tiden på kvällen (nästan) varje vardag. På vintern tömde hon hela beredaren (300 l) när hon kom hem. Hon höll på till med detta från c:a 13 års ålder tills hon var c:a 19 år. Nu är hon 40 år och har en egen hästjej på 12 år och en (hopp)häst som är c:a 20 år. Och vi har en beredare på "bara" 200 l och det räcker "mer än väl"
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tis 13 dec 2022, 11:43 Så sparka ut barnen på gatan och sluta lev i övrigt. Mja, jag försöker nog leta andra lösningar ;-)

Du har väl superbillig el , om man skulle teckna fastpris idag i Elområde 4 EON 12 månader + skatt, moms och överföring skulle ju elräkningen börja närma sig 200.000 kr och då är det ett annat läga :-o :-o :-o :P
Användarvisningsbild
av Erik Å
SE3 verkar nå peak på 590 euro/MWh i morgon. Lite billigare än de 665 vi hade i dag kl 17, ouch :-/
Har två veckor kvar med fastpris, sen blir det väl att elda dagligen :-)
Förmodligen är det garaget som drar mest energi, har inte bergvärme utdragen dit utan kör elfläkt (frostskydd +5C) plus avfuktare 70%
Användarvisningsbild
av Cotag
"Amerikanska forskare har nått vad som beskrivs som ett genombrott inom fusionskraften, rapporterar Financial Times.
Enligt uppgifter till tidningen lyckades forskarna framställa mer energi än vad som gick åt – vilket väcker hopp om mer eller mindre obegränsad fossilfri energi."

"Bloomberg skriver att forskarna lyckades alstra 2,5 megajoule, motsvarande 0,69 kilowattimmar, medan man bara använde 2,1 megajoule. Experimentet gick ut på att lasrar ”bombarderade” väteisotoper i upphettad plasma, som omvandlades till helium och i sin tur frigjorde neutroner. Alltså en energiproduktion fri ifrån koldioxid. "

Goda nyheter såklart. Men hur kommer det påverka kommande beslut i närtid för investering i "vanlig" kärnkraft om/när fusionskraft finns inom räckhåll.

https://www.expressen.se/nyheter/forska ... ad-energi/
  • 1
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 280

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]