Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
Någon fler än jag som har liknande "problem" med VOC? I appen för direktstart av dieselvärmare så borde det finnas en STARTA-knapp, men det finns endast en STOPPA-knapp, visst värmaren startar och går 30 min när man trycker på STOPPA, vill man avbryta värmningen så stannar värmaren när man trycker på samma STOPPA, men i infon i appen står att man ska trycka STARTA och allt annat känns ju märkligt, nu fungerar ju värmaren i bilen som det är tänkt, men tänkte höra om fler har samma "problem" i Volvo cars appen (bör vara senaste uppdateringen, och det är en 2013, så gissar förta versionen av Volvo On Call, gissar att appen anpassar sig till funktionerna i bilen, finns tex ingen start av motor, inte går det starta sätesvärme eller värmning av bakruta heller, endast se hur långt bilen kan köras på bränslet i tanken och blinka med lampor + låsa/låsa upp samt dieselvärmare förstås.

Känns som en bug nämligen.
av VolvoJull3
Screenshot_20221213_155910_Volvo Cars.jpg
Screenshot_20221213_155910_Volvo Cars.jpg (306.92 KiB) Visad 507 gånger
2015 årsmodell v70
Användarvisningsbild
av apersson850
Står starta i min också, när jag använder den till min 2012:a.
av Doomis
skarj skrev:Någon fler än jag som har liknande "problem" med VOC? I appen för direktstart av dieselvärmare så borde det finnas en STARTA-knapp, men det finns endast en STOPPA-knapp, visst värmaren startar och går 30 min när man trycker på STOPPA, vill man avbryta värmningen så stannar värmaren när man trycker på samma STOPPA, men i infon i appen står att man ska trycka STARTA och allt annat känns ju märkligt, nu fungerar ju värmaren i bilen som det är tänkt, men tänkte höra om fler har samma "problem" i Volvo cars appen (bör vara senaste uppdateringen, och det är en 2013, så gissar förta versionen av Volvo On Call, gissar att appen anpassar sig till funktionerna i bilen, finns tex ingen start av motor, inte går det starta sätesvärme eller värmning av bakruta heller, endast se hur långt bilen kan köras på bränslet i tanken och blinka med lampor + låsa/låsa upp samt dieselvärmare förstås.

Jag har samma problem att den visar stoppa nästa gång jag ska direktstarta värmaren på P3 plattformen. Men jag har insett att jag tyvärr måste trycka på stopp varje gång. Har du startat bränslevärmaren på direktstart så måste även trycka på stoppa för att stoppa bränslevärmaren oavsett vad jag tycker. Den återgår inte till starta annars.

Sen, autostart på själva bilmotorn fungerar bara på vissa motorer, så troligtvis har du fel motor helt enkelt. Stolsvärmen eller bakrutan fungerar inte att slå på via nån app, Jag kan inte svara på om det finns på eldrivna SPA-bilar eller inte, men i min SPA från 2020 med förbränningsmotor finns det inte nån sån funktion.
Senast redigerad av 1 Doomis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
I mitt fall visar den Starta även efter det att den i överskriften påstår Start skickat. Jag har inte behövt stoppa den för att kunna starta den igen.
av Doomis
Formulerade mig lite klantigt. Jag kan inte starta stolsvärmen med appen med bränslevärmarläget. Utan när jag har autostartat så går ju stolsvärmen på automatiskt. Det är ju förinställt i menyn.
av skarj
VolvoJull3 skrev: tis 13 dec 2022, 15:59 Screenshot_20221213_155910_Volvo Cars.jpg

2015 årsmodell v70
Exakt så jag förväntar mig, men står alltid STOPPA, men jag verkar ju tydligen inte ensam.
av skarj
Doomis skrev: tis 13 dec 2022, 16:53
skarj skrev:Någon fler än jag som har liknande "problem" med VOC? I appen för direktstart av dieselvärmare så borde det finnas en STARTA-knapp, men det finns endast en STOPPA-knapp, visst värmaren startar och går 30 min när man trycker på STOPPA, vill man avbryta värmningen så stannar värmaren när man trycker på samma STOPPA, men i infon i appen står att man ska trycka STARTA och allt annat känns ju märkligt, nu fungerar ju värmaren i bilen som det är tänkt, men tänkte höra om fler har samma "problem" i Volvo cars appen (bör vara senaste uppdateringen, och det är en 2013, så gissar förta versionen av Volvo On Call, gissar att appen anpassar sig till funktionerna i bilen, finns tex ingen start av motor, inte går det starta sätesvärme eller värmning av bakruta heller, endast se hur långt bilen kan köras på bränslet i tanken och blinka med lampor + låsa/låsa upp samt dieselvärmare förstås.

Jag har samma problem att den visar stoppa nästa gång jag ska direktstarta värmaren på P3 plattformen. Men jag har insett att jag tyvärr måste trycka på stopp varje gång. Har du startat bränslevärmaren på direktstart så måste även trycka på stoppa för att stoppa bränslevärmaren oavsett vad jag tycker. Den återgår inte till starta annars.

Sen, autostart på själva bilmotorn fungerar bara på vissa motorer, så troligtvis har du fel motor helt enkelt. Stolsvärmen eller bakrutan fungerar inte att slå på via nån app, Jag kan inte svara på om det finns på eldrivna SPA-bilar eller inte, men i min SPA från 2020 med förbränningsmotor finns det inte nån sån funktion.
Fungerar app start av motorn bara med VEA? Min är en D4, 5 cyl (AWD) men antagligen inte rätt motor för fjärrstart.
av Doomis
Start av motor fungerar inte på de 5 cylindriga motorerna alls, Endast VEA.
av skarj
Misstänkte det, lite synd på sommaren att inte kunna förkyla lite, är ju van den fördelen med elbilen nu, att kunna värma och kyla via appen, å andra sidan var AWD grejen med XC70n så låter som en omöjlig kombo då om man vill ha en XC70.
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]