Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av langteg
Hej
Har bytt växelspaksknopp på min V70, och det strulade en del. Efter det funkar inte spärren till backväxeln. Nu kan man dra växelspaken rakt till backen utan att behöva trycka ner den. Någon som har en ide om vad som hänt, och hur man kan fixa det ???
Tack på förhand... :-(
av langteg
Ok, låter konstigt. Min är en 6-växlad, med backen längst upp åt vänster, där jag var tvungen att trycka ner spaken för att kunna lägga i backen, men nu kan jag dra den rakt in oavsett vilken växel jag ligger i.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Ah, då har vi inte samma låda. Min har den ner till höger. Då kan jag tänka mig att en spärr är lämplig. Lite dåligt om man får i backen istället för ettan :oops:

Tyvärr har jag inget förslag för problemet dock :-(
För vissa lådor är det så att man måste in i neutralläge innan man kan lägga i backen. Men det brukar vara för de som har exempelvis femman mittemot backen.
Vad står det i den kända boken om detta?
Problemet är INTE att jag inte får i backen. Jag kan få i den från vilken växel som helst !! Det SKA ju finnas en backspärr, men något har hänt, så den finns inte längre. Frågan är om det är något enkelt att fixa, och vad man isf kan göra.
Jo, jag förstod det. Jag tittade själv nu i allvetande boken. Tydligen har lådorna med backen nere till höger spärr som fungerar så att man måste in i mitten i neutralläget och sedan ut igen för att kunna lägga i backen. Det tredje växellådealternativet, där backen ligger uppe till vänster, där ska man trycka ner spaken innan man tar den från neutralläget för att komma till backen.
Det förklarar varför olika ägare har olika erfarenhet, och i ditt fall har spärren uppenbarligen blivit satt ur spel när det "strulade".
Tittar man på spakställ på skroten ser allt ut att vara i plast.
Kanske inte omöjligt att något har gått av, som ska vara en spärr...?
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]