Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
Ni som bytt ut till större batteri och typen AGM, förutom att byta locket behövde ni göra något mer? Har kikat på lite batterier och ena butiken misstänkte att man fick ändra i bilens system så att den vet att det är ett AGM så den kan ladda med högre ström, men inget jag kan hitta på nätet.
Sen tyckte Volvo att man inte skulle experimentera med batterier och ville inte ge mig svar och pris på annan typ av batteri än det de fick fram till min bil. Ville jämföra olika butiker för att veta.
Eller ska man såfall slå till på ett 80Ah AGM när det börjar bli dags? Mitt nuvarande har gått 7600 mil, är ett EFB batteri och bilen är en tidig 2017 så batteriet är väl från 2016 kanske.
Fick i helgen meddelande att värmaren stängts av pga låg spänning, då var det -10 ute och värmaren hade gått i 15 min och jag hade kört bilen ca 3 mil dagen innan. Har nu laddat batteriet och det fungerar, även S/S fungerar. Men det är bara en enkel fix för tillfället..
av dannesk
Du behöver inte göra något mer än att byta batteriet till ett AGM och resetta BMS när du bytt. Har du en 2017 som har Start/Stopp så sitter det redan ett AGM som stödbatteri. Att reservdelssäljarna hos din ÅF säger att man inte ska expremintera med batterier är för att de inte har kunskap, inget problem att byta till ett större eller AGM.
Bytte ut original EFB 70Ah en gång innan jag stoppade in mitt nuvarande Biltema 95Ah AGM, haft det i bilen i 3 år och fortfarande 96% i kapacitet och det kan man inte klaga på, de tidigare 2st EFB höll inte mer än 2år/st.
av kievY
Ok tack, än sålänge verkar helgens laddning laddat det tillräckligt.
Ska avvakta lite och se hur batteriet beter sig.. nackdelen är att jag har 12 km till jobbet och bor i lägenhet så har ingen direkt möjlighet att kunna ladda bilen, förens man besöker föräldrar på helger då och då.
Användarvisningsbild
av fjohan82
kievY skrev: mån 12 dec 2022, 21:02 Ok tack, än sålänge verkar helgens laddning laddat det tillräckligt.
Ska avvakta lite och se hur batteriet beter sig.. nackdelen är att jag har 12 km till jobbet och bor i lägenhet så har ingen direkt möjlighet att kunna ladda bilen, förens man besöker föräldrar på helger då och då.
Man kan investera i en CTEK CS FREE, vill minnas att det är Micce1980 som har en sådan.
Verkar smidigt att ladda upp den hemma, för att sedan koppla in den och ladda batteriet i bilen utan närhet till ett eluttag.
https://www.ctek.com/se/batteriladdare-12v-24v/cs-free (Finns på andra ställen till lägre priser).
Användarvisningsbild
av Micce1980
@fjohan82,
@kievY, Ja precis, kör den någon gång i veckan för närvarande. Då har bilens batteri slukat i sig 25% av ctek:s kraft för mig.
2600kr ska man kunna hitta en för om man ska gå på hur den legat sedan i höstas

Lägger ner den så den kommer ner mellan motor och luftburk och vilar med bakänden mot växellådan. Kan ta en bild om så önskas. Då kan jag stänga motorhuven om jag önskar.

Inlägg tor 24 nov 2022, 21:05
viewtopic.php?f=88&t=71440&hilit=ctek&start=17050
Användarvisningsbild
av fjohan82
Micce1980 skrev: mån 12 dec 2022, 22:48 @fjohan82,
@kievY, Ja precis, kör den någon gång i veckan för närvarande. Då har bilens batteri slukat i sig 25% av ctek:s kraft för mig.

Lägger ner den så den kommer ner mellan motor och luftburk och vilar med bakänden mot växellådan. Kan ta en bild om så önskas. Då kan jag stänga motorhuven om jag önskar.

Såg att brl.se har den för 2490:- just nu, nedsatt med 24% vilket känns överkomligt då frakt ingår.
Ska nog köpa en, får bli en julklapp till mig själv. :-)
Nu har jag för visso ladduttag vid min garageplats men med timer på 3h blir det ett evigt springande för att starta om. Smidigt dessutom att kunna ha den med sig som starthjälp, powerbank och annat.

En bild är alltid önskvärt :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
@fjohan82, Petade ner den såhär. Kopplar in allt först sedan på med "on" knappen, kabeln har jag dragit åt vänster för att den inte ska ligga vikt eller på något sätt i kläm

.
IMG_4646.jpg
IMG_4646.jpg (2.6 MiB) Visad 416 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Micce1980 skrev: tis 13 dec 2022, 11:27 @fjohan82, Petade ner den såhär. Kopplar in allt först sedan på med "on" knappen, kabeln har jag dragit åt vänster för att den inte ska ligga vikt eller på något sätt i kläm

.
IMG_4646.jpg
Tack! Ser inte så tokigt ut, beställde faktiskt en så vi får se hur den funkar. :-)
av kievY
Micce1980 skrev:@fjohan82,
Men en vanlig Ctek laddare tar typ 12-15 h att ladda ett batteri, klarar denna av att göra samma sak med sitt inbyggda batteri tänker jag? Eller hur fungerar den, som en booster och ladda en kort stund?

Användarvisningsbild
av Micce1980
kievY skrev:Men en vanlig Ctek laddare tar typ 12-15 h att ladda ett batteri, klarar denna av att göra samma sak med sitt inbyggda batteri tänker jag? Eller hur fungerar den, som en booster och ladda en kort stund?
För mig har det nog aldrig tagit mer än 2h med en vanlig ctek (mxs 5.0) Det batteriet är inköpt hösten 2020 och förefaller vara i bra skick. Kanske tagit 3h någon gång förra vintern men normalt tar det ca 1.5h med den innan den lyser grönt.

Första gången jag kopplade in "free" hade bilen stått i 2 veckor då sög bilen i sig ca 3/4 eller lite mer av free:s batteri. Laddade upp free:n och kopplade in den dagen efter igen för att se. Free:n markerade då att den gått den gått ner till någon stans mellan fullt och 3/4. Free indikerar bara i 4:e delar så man vet inte mer exakt än så.

Den har ju bara en knapp så först mäter den var som behövs, är det för att köra en booster gör den det och efter ca 15 min kan man starta bilen. Är bilens batteri bra så laddas det bara. Det är i alla fall så jag förstått det

Free:s manual är ju som en Ikea https://www.ctek.com/storage/1211DA8B06 ... -SE-SV.pdf

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]