Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har aldrig tidigare haft behov snökedjor, men nu tänkte jag köpa en uppsättning.

Ni som vet, får man vad man betalar för även när det gäller detta? Det är ju inte så kul om det brister när det väl gäller... :-)

Hos Bilia kostar kedjor till 235/40/18 över 4000, vilket känns i överkant om de aldrig kommer behövas. De har även billigare, men de passar tydligen inte 18".

Har hittat en modell hos Dackleader för 560:-, vilket känns mer rimligt: https://www.dackleader.se/snoekedja/wei ... -x/100-706
Är dessa skräp eller kan de funka vid "sällan-behov"?
Användarvisningsbild
av Micce1980
De kommer att fungera bra för det. Men nästan ännu viktigare, provmontera de två gånger hemma i det torra garaget så du kan montera de smidigt sedan när du står i snöyra och sidvinden i mörkret :) Har biltemas sedan 2017 och harald nyborgs innan dess, och de löser dessa tillfälliga besvär men inget jag kanske kört runt med i ett vinterland
Användarvisningsbild
av fjohan82
Aha, ja de på Biltema (37-127) var ju ännu bättre pris på.
Mest så man har som en tillfällig kortvarig hjälp om det skulle bli problem, som du säger är det kanske inte något som håller dagligen i många säsonger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Pewag tror jag de vi hyr lägenhet av i alperna har, de kostade i alla fall en del men så har de dem på ibland några veckor och ibland längre för att komma upp på små bergsvägar till sin restaurang de driver med, de har säkert hårdare stål i sig men för en glad amatör duger biltemas. Enda gång jag behövt de var när vi provade att åka till sälen då de ej skottar och framför allt saltar där lika aggressivt eller alls som i alperna som jag är van att se
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
Jag bor mest sydöstra Skåne där det var 1 mm snö en dag ca 1 april i våras.
Fö 0. Sätter på vinterhjulen inom kort i vilket fall bara för slita lite på dem.

Läste följande från Teknikens värld på world wide web:

Om det mot förmodan skulle råka bli någon riktig vinter i Sverige det här året kan det vara värt att läsa testresultaten från tyska ADAC och österrikiska ÖAMTC. De två organisationerna utförde nyligen varsitt omfattande test av snökedjor. I båda testen utsågs den svenska kedjan Thule CL-10 till vinnare. En av orsakerna till testsegrarna var att CL-10 var lätt att montera. På 30 sekunder var kedjan på plats, vilket var bäst i test.
– Vi har jobbat mycket med just detta. Det viktiga med snökedjor är ju att de verkligen åker på när de behövs. Och då måste de vara enkla att montera. Även när det är riktigt kallt, säger Peter Kjellberg som är marknadsdirektör på Thule.
I de södra delarna av Sverige kan snökedjor tyckas vara en onödig utrustning att ha i bilen. Men ska man åka på skidsemester i Europa är det bäst att packa med kedjorna. I många europeiska länder är det ett lagstadgat krav att det finns snökedjor i bilen vid vinterväglag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tack för tipsen om Thule och Pewag, dock kanske något för de som verkligen vet att de kommer behöva använda dem mer regelbundet och inget för någon som har de med sig för enbart losskörning i nödfall.

Å andra sidan kanske jag reagerar på samma sätt om jag köper Biltemas? :-)
av RasmusV
Har själv övervägt Michelin Easygrip till min V60, men är inte helt säker om de är tillräckligt robusta och till någon nytta i praktiken.
av JoelPalsson
Enligt manualen får man endast använda enkelsidiga snökedjor på V60 2018-och frammåt. Verkar bero på väldigt tight avstånd mellan däck och stötdämpare. Någon som testat med klassiska snökedjor?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är väl för den nya modellen av V60, eller det är kanske är samma för MY11-18?
Jag köpte kedjor från Goodyear till min MY17, behövde dock aldrig använda dom vid resan till Riksgränsen i januari nu i år. Kanske skillnad om man åker ännu längre norrut? :-)

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]