Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doomis
Ja jag tror också det är så, att många lämnat in och många har fått värmaren bytt, livet går vidare.
Jag är även övertygad om det funnits en "glitch" i mjukvaran så har Webasto meddelat sina kunder (läs Fomoco,Audi etc..)
Det kan ju ha ingått i Service 2.0 t.ex. vilket jag skulle tro är det dom i så fall har gjort för att få bukt med detta.
av skarj
Är väl jätte bra om dessa 3, som det pratas om träder fram och presenterar vad lösningen var, vad man gjorde och tar det vidare, är det endast 2010 det fanns, well då är det kanske inte så mycket att göra nu, sen ska ju klagomålen givetvis riktas till respektive märke, det är dom och inte underleverantören som man ska kontaktas (eller motortidning kontakta), det är biltillverkarnas jobb att ta det vidare till underleverantören.

Visst går ARN att använda, dock som jag skrev riktar man det då mot säljande firma, långsökt att det lyckas utan bevis, men det underlättar såklart även att man är flera som lägger fram samma bevis och har samma problem, mest respons borde det dock få att bilmärket (eller flera) syns i media, men är detnågot man löste 2011 och det endast gällde en batch, då finns inte mycket att hämta nu, å andra sidan så är problemet känt och finns en "billig" enkel lösning färdig genom att ladda ny mjukvara så borde den finnas fortfarande samt kunnandet på tex Volvos verkstäder, sen är bilarna kanske så gamla (om det endast gäller 2010) att dom påstår sig inte känna till problemet.

Personligen är jag fortfarande inne på att felet inte finns alls, utan det blivit en sanning med tiden och kanske det löst problemet för någon med en omstart, omladdning av mjukvaran snarare än någon nollning av timern, men om någon tydligt kan bevisa att denna (vi kallar det timer) timer finns och stoppar dieselvärmare, då kan jag börja tro på det, tycker inte vi kommit dit än.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Derank skrev:Det finns ingen spärr på några 800timmar, det är ren nonsens. Finns miljontals som passerat 800timmar förstår ni väl.
Det finns tyvärr det. Omedvetet eller inte, och knappast nåt beställt av volvo. De har köpt en färdig produkt och integrerat den.

Jag har som sagt återställt, men vet inte vilka årsmodeller/versioner av brännare som omfattas

Edit: och det finbs bland annat i vw.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
skarj skrev: fre 09 dec 2022, 15:40 Visst går ARN att använda, dock som jag skrev riktar man det då mot säljande firma, långsökt att det lyckas utan bevis, men det underlättar såklart även att man är flera som lägger fram samma bevis och har samma problem, mest respons borde det dock få att bilmärket (eller flera) syns i media
ARN har inga sanktionsmöjligheter alls, de kan i bästa fall lämna en rekommendation om kompensation men den är inte tvingande. Väldigt tveksamt om det ens finns en teoretisk möjlighet att få ARN att ens titta på saken, vilken lagstiftning skulle gälla då? Konsumentlagen?

I det här fallet är det dessutom så att återförsäljare knappast är en möjlig väg att gå alls, de har inget producentansvar och det skulle röra sig om många många olika återförsäljare. Det funkar inte så helt enkelt. Första klurigheten det fastnar i är att återförsäljare knappast kan ha ansvaret för något som uppenbarligen är en brist i produktionen, Konsumentverket och ARN kommer inte röra detta på de premisserna, finns inte på kartan.

Bästa möjligheten rättsligt är en grupptalan mot tillverkaren, alltså Volvo Cars. En process som i bästa fall tar åtskilliga år och som är bedrövligt svår att få till i Sverige. Då återstår att försöka få till stånd något liknande via EU, och då har man fortfarande en enorm byråkrati att ta sig igenom med galna initiala kostnader för de som vill väcka talan.

Tyvärr är möjligheterna för sånt här väldigt små i Sverige och EU. Det är inte som i USA, på gott och ont.
av Doomis
Släpp det där nu. Det här "problemet" har framkommit av hemmameckare(läs jag är en av dem) som tar saken i egna händer och konstaterar vad som får sprakaren att starta igen.
Men det säger inte att problemet(om det ens är ett problem) löser sig genom en omladdning.
Att en servicetekniker byter hela bränslevärmaren när den inte fungerar är ju ganska naturligt för de förstår väl inte bättre.
De kan inte ha alla kriterier i huvudet om vad dom ska göra eller inte göra.
Min värmare dog också vid 800h. V 70 tillverkad 05/2010. Det stod service erfordras. Kopplade på vida o läste ut algometrifel,
därifrån fick jag ge upp
Köpte beg från skroten fr 2014 5000 mil, åkte på att ladda ny programvara fr Volvo, har nu kört den 2år, går som en gud.
Vattenslangarna var lite svåra att släppa på, då det var grus som blandat sig m plastkopplingarna.
Det är bajonettkoppling på dom, man vrider 1/4 varv så är dom lösa
Bara låta kylvattnet rinna, ca 1 liter
Glöm inte byta avgasröret
av tori
Hej!
Förmodligen måste det gå att byta styrkort eller någon del i kortet.
Det finnes säkert någon som anammar detta och kan göra sig en hacka eller göra det begripligt hur man fixar det själv på ett enkelt sätt.
Jag ska göra ett försök med webasto och höra deras syn på saken vad man kan göra/ köpa.
Om det nu är där felet ligger. :-(
När man googlar så verkar det rätt krångligt i min ögon att få ordning på detta. Ska man lämna in bilen så tickar det snabbt pengar då värmaren sitter lite krångligt och demontering, montering samt mjukvara blir snart dyrt.
Inget för oss på detta forum.
av Doomis
Varför provar du inte att ladda om mjukvaran i CPM?
Det måste vara det absolut billigaste alternativet. Omladdningen kostar typ ca 125 kr. Kostnaden för nedladdning kan knappast vara över tusenlappen.
av dangu123
Doomis skrev: sön 11 dec 2022, 20:55 Varför provar du inte att ladda om mjukvaran i CPM?
Det måste vara det absolut billigaste alternativet. Omladdningen kostar typ ca 125 kr. Kostnaden för nedladdning kan knappast vara över tusenlappen.
Hur gör man det? Måste jag åka till Volvo och betala dem 125 kr? Kan jag göra det själv?
av Doomis
Ja exakt Volvo. Det känns inte direkt som en undergångssumma.
Du kan säkert hitta CPM mjukvaran med tillhörande pinkod av nån rysk federalist, de brukar vara öppna med sånt om man blir lite tjenis med dem. Att sen ladda ned VBF filerna kör man enklast med SDA. Fast det låter drygare än att åka till närmaste ÅF och tanka ned direkt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel