- sön 11 dec 2022, 01:00
Jag förstår inte riktigt vinsten med serviceavtal....Var är poängen?
Moderator: Moderatorer
fjohan82 skrev:Många föredrar att betala lite löpande istället för en klumpsumma.Men avtalet täcker enbart servicekostnader, inte extra fel på bilen ?
Avtalen brukar väl bli lite billigare också, runt 10%?
Freddy100 skrev:Jag förstår inte riktigt vinsten med serviceavtal....Var är poängen?slipper klumpsummn, du vet vad det kostar dig de närmaste 1-3åren, du slipper ev höjningar, man sparar ca 10%. jag brukar ta 3år i stöten, är inne på år 7-9 på XC60in, kostar mig 306kr i månaden, kör 17-1800mil/år
Derank skrev: ↑sön 11 dec 2022, 02:05Tack för svaretFreddy100 skrev:Jag förstår inte riktigt vinsten med serviceavtal....Var är poängen?slipper klumpsummn, du vet vad det kostar dig de närmaste 1-3åren, du slipper ev höjningar, man sparar ca 10%. jag brukar ta 3år i stöten, är inne på år 7-9 på XC60in, kostar mig 306kr i månaden, kör 17-1800mil/år
Det enda som är gjort förutom service på 11000mil är byte av bromsbelägg, och det gör jag själv,
Avtalet täcker inga extra fel, nej. Men det brukar ju täckas av annat, år 1-2 har du ju nybilsgar, år 3 reklamationsrätten, sedan har du ju maskinskada i upp till 10år beroende på försäkringsbolag.
Jagh ar då aldrig varit med om att de ring från nån service och sagt att något skulle behöva bytas,
Freddy100 skrev: ↑sön 11 dec 2022, 01:00 Jag förstår inte riktigt vinsten med serviceavtal....Var är poängen?Nä det har inte jag heller, jag har sagt upp mitt servisavtal då det visat sig vid sista servicen gjorde de inte en service enl originalservice utan när jag hämta bilen fick jag besked om att ville jag ha bytat luftfilter och bränslefilter fick jag bekosta detta själv då det inte ingick i mitt avtal jag påpeka då att vid de andra tillfällen för service så blev det gjort,fick till svar att då hade de gjort fel att byta, mycket märkligt, jag misstänker att detta är ett sätt att ta igen för högre kostnader globalt, har nu en god kontakt med en lokal bilverkstad och till ett bättre pris sparar typ 50kr i månaden i jämförelse med mitt gamla avtal med bilia Lund och då ingår bränslefilter och luftfilter
kajalfred skrev: ↑tor 29 dec 2022, 21:02Om du har serviceavtal hos en auktoriserad volvoverkstad, då ska det vara service enligt volvos rekommendationer till din bil. Dock bör du sätta dig in i vad Volvo rekommenderar till just din bil. Till min XC60 så ska man byta bränslefilter och luftfilter först efter 6000mil.Freddy100 skrev: ↑sön 11 dec 2022, 01:00 Jag förstår inte riktigt vinsten med serviceavtal....Var är poängen?Nä det har inte jag heller, jag har sagt upp mitt servisavtal då det visat sig vid sista servicen gjorde de inte en service enl originalservice utan när jag hämta bilen fick jag besked om att ville jag ha bytat luftfilter och bränslefilter fick jag bekosta detta själv då det inte ingick i mitt avtal jag påpeka då att vid de andra tillfällen för service så blev det gjort,fick till svar att då hade de gjort fel att byta, mycket märkligt, jag misstänker att detta är ett sätt att ta igen för högre kostnader globalt, har nu en god kontakt med en lokal bilverkstad och till ett bättre pris sparar typ 50kr i månaden i jämförelse med mitt gamla avtal med bilia Lund och då ingår bränslefilter och luftfilter
Jag brukar spänna in bultarna i skruvdragar[…]