Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har liknande problem. Har en V70 2014 med avtagbar krok. Köpte den för någon månad sedan, tidigare ägaren har aldrig haft nyckel till låset. Beställde en från autoexperten (båda 1D30). Men låset är så körigt att jag inte ens får upp porten/flärpen, ens med ”mycket” våld, kommer alltså inte ens en millimeter in i låset. Försökt trycka in skruvmejsel/kniv men det går inte, trots låssmörjning med Lockoil från CRC. Finns det något annat jag kan göra eller Något jag missuppfattat med låset?

PS: fick upp flärpen nu iaf, men nyckel kommer inte in fortfarande!

PS2:fått ner nyckeln typ hela vägen men kan inte vrida om!
Jag hade samma problem på min dragkrok. Den var helt omöjligt att låsa upp, trots smörjning och dyl. Bilverkstan fick bryta loss den och beställde sen en likadan begangnad utan lås för 600 kr. Besiktningen kräver ju inte att den går att låsa. På Volvo gick det bara att beställa hela dragkroksanordningen för 3000 kr. Dock är det som gjort för att det ska kärva och krångla med dessa avtagbara och utdragbara dragkrokar. Hade en amerikansk van med utdragbar krok(vilket jag inte visste då, utan trodde den var fastmonterad). Besiktade bilen 2 ggr UTAN att de kollade dragkroken. Snacka om miss. När jag sedan kom till besiktningen 3:e gången och de skulle prova kroken satt den tokfast. Det tog min mekaniker 3 timmar att banka loss den. Nej, fastmonterad krok är bäst!
@Wiklander, Då kommer den säkert snart :) Kör in halva burken wd-40 annars och sedan låsoljan så bör det gå, annars tror jag man byter låset snabbt via en ny sats med vred från autoexperten, eller kanske i en av thules butiker

@PetePetrol, Jo det blir gärna så när man använder ett avtagbart som ett fast så fastnar de, alla ska inte ha avtagbart helt klart

För oss är det perfekt att det suttit avtagbart på de senaste bilarna vid köp, letar alltid utan fast drag då vi behöver det kanske vart annat år och då åker det på där vi hämtar släpet och av när vi lämnat tillbaka det, körde ju inte nercabbat året om heller när man hade cab ;-) ;-)
apersson850 skrev:Avtagbar fungerar utmärkt när man tar av den när den inte används. Kör man med släp varje dag är det ingen mening. Då kan man ha fast.
Håller med, haft avtagbar krok av olika fabrikat på mina bilar sedan -95 förutom min senaste V70 som jag hade i 3år och aldrig haft något problem. Rengöring av krokinfästningen i bilen kanske 1ggr per år och smörjer ibland själva kroken. Har fungerat klanderfritt och jag har ibland haft kroken monterad en längre tid också då man kört mkt släp/båtvagnar. Men det tar ju bara totalt ca 10sek att ta av kroken så det är onödigt att låta den sitta.
Micce1980 skrev: sön 21 jun 2020, 03:53 @Wiklander, Då kommer den säkert snart :) Kör in halva burken wd-40 annars och sedan låsoljan så bör det gå, annars tror jag man byter låset snabbt via en ny sats med vred från autoexperten, eller kanske i en av thules butiker

@PetePetrol, Jo det blir gärna så när man använder ett avtagbart som ett fast så fastnar de, alla ska inte ha avtagbart helt klart

För oss är det perfekt att det suttit avtagbart på de senaste bilarna vid köp, letar alltid utan fast drag då vi behöver det kanske vart annat år och då åker det på där vi hämtar släpet och av när vi lämnat tillbaka det, körde ju inte nercabbat året om heller när man hade cab ;-) ;-)

Den var bra :-)
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]