NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Som jag har förstått så är första servicen efter 2000 mil, men då bilen körs in så skall man väl göra en sevice redan efter 100 mil för att få ut spånrester som uppstår under inkörningen. Har dock själv bestämt mig om att göra service vid 100 mil byte av olja o filter.

Lite tråkigt att bilbolagen skall dra in på sådana saker som tidigare ingick i köpet. Oftast görs besparingar på småsaker, men då det rör sig om tusentals bilar så då blir väl inte aktieägarna nöjda. :(

Tråkigt att Vägverket tog bort regeln att bilar skulle ha stänkskydd.
Hur många bilägare har inte svurit över stenskott både på lack och vindruta. :x
Användarvisningsbild
av Funk
Du kan med gott samvete byta olja och filter efter ett par hundra mil, men det är knappast nödvändigt. Inkörningar på dagens bilar är inte lika nödvändiga som förr helt enkelt. Det beror på att man kan hålla mycket jämnare toleranser i produktion än förr, idag är det inget som skall "slita in sig".. Och det var inte gratis förr heller om jag minns rätt..

/Thomas
av jumu01
Jag har ingen anning om motorerna körs i någon motorbänk före marriagepoint och om de körs hur länge.

Men det kan väl inte vara trevligt med metallspån i oljan dom första 2000 milen. Det kan nog verka överambitiöst men det är min bil det gäller.

Det kan nog stämma att servicen inte var gratis på vissa bilmodeller men det fanns dom som hade gratis 1:a service i o m att det endast rörde sig om olje-och filterbyte.

Men däremot ingick stänkskydd på alla bilar.
Användarvisningsbild
av Funk
Dom körs i bänk i motorfabriken och sedan även i rulltestar och provbanor i bilen innan du får den..
Metallspån är knappast troligt att det skulle handla om, möjligen små partiklar, och dom bör fastna i filtret, men som sagt det är inte fel att byta olja och filter en extra gång. Personligen kör jag max 1000 mil på olja och filter i mina bilar..

/Thomas
Byta motorolja V60

Bilen har gått 6900 mil, V60 T3 2018 Service[…]

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]

Hej! Undrar vart man kan få tag i denna gumm[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]