Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Varit i kontakt med och fått offert från en firma som heter
SVEA Renewable Solar AB
Någon som vet något om dessa?
Användarvisningsbild
av Funk
volvofantast skrev: ons 07 dec 2022, 08:55 Idag monteras våran nya bergvärmepumpen in ,den gamla var 27 år
Vår Nibe packade ihop i lördags efter 22 års tjänst... vad köpte du ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av Erik Å
22-27 år wow :-) min är bara 10
Så man kan räkna med att värmepumpen kostar runt 300kr per månad och sparar in 2/3 av elförbrukningen, låter som en rätt bra affär
Men denna vinter bör man nog ha ved som backup dessutom, ser ut att bli risk för elbrist och rullande nedstängning :-/
Finns det ingen ved/pelletspanna med stirlingmotor som skulle kunna ge el till värmepump och annat?
Det känns som det kunde vara den optimala lösningen för december- februari..
Användarvisningsbild
av TommyP86
Du kan (borde) inte mata värmepumpen med elverks-el. Den är inte ren nog för sånt, knappt ens om det är ett inverter-verk.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Aha, har du sett specarna på en sådan stirling-driven generatorpanna eller gissar du bara? :-D
Det jag egentligen skulle vilja ha är ju en pelletseldad värmepump á la absorptionskylskåp, där lågan driver värmetransporten så att ingen kompressor behövs.. Voila, verkningsgrad långt över 100% Platen-Munter rockar fett, termodynamik i den högre skolan :-D
Sen vore det inte fel att ha solceller också så att man kan driva fläktar och pumpar som laddar bergvärmebrunnen med solvärme på sommaren. Ju varmare brunn, ju mindre energi går det åt till att värmepumpa sen på vintern.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Förstår att det inte blir stirling, men ditt babbel om elverk på värmepump kommer en vacker dag leda nån hjälte rakt i den fällan

Folk tror el är el, så att säga.

Jag har faktiskt elverk som backup, ett honda på några kw med tillhörande värmefläkt. Bättre köra elen på grill än genom kretskort
Användarvisningsbild
av Erik Å
Och vad försöker du säga här, att det är omöjligt? :-D Något fossildrivet Honda elverk platsar inte här, helt klart ;-) Kanske vore bäst att köra DC från generatorn och får Nibe at ta fram en passande värmepump. Det kan nog höja verkningsgraden en del, AC är en pest att hålla på med när det handlar om inverterstyrning med krav på PFC och övertonshalt.

De här förslagen bygger faktiskt inte på några fantasivisioner utan teknik som är känd sen 100 år tillbaka.
Om det sen går att realisera till en rimlig kostnad är förstås inte självklart
Se det som ett småskaligt värmekraftverk för alla som inte råkar bo där det finns ett fjärrvärmenät att koppla in sig på. En klar utmaning för ingenjörer som råkar vara duktiga på termodynamik (om man nu går på Platen-Munters absorptionsteknik).. äsch jag hör inte dit :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har en termodynamik kylbox i båten, det drivs av temperaturskillnaden mellan utanför båtbotten och i kylskåpet och en ström som är mindre än 1/10 av motsvarande 12V kylskåp. Det har även en inbyggd solcellsregulator så med 36W solceller och ett batteri är det självförsörjande. Det är 25 - 30 år gammalt och funkar fortfarande.
Så visst funkar tekniken i liten skala och då även i stor skala och även omvänt. Finns inga rörliga delar alls, så inget som slits. Det enda jag gjort är att måla om det invändig. Med 2-k polyuretan färg
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ni som missade dammsuga, laga mat, tvätta och duscha nu i november bör vänta till frammåt våren med att göra det. Prognosen för december säger dubbla priset mot förra årets chockpris och 4 gånger högre än nu i november. :-o :-(
Bilagor
Screenshot_20221208_090130_Chrome.jpg
Screenshot_20221208_090130_Chrome.jpg (137.17 KiB) Visad 144 gånger
  • 1
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 280

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]