Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Arre88
Hej! Har bytt Spridare på min volvo v70 d2 2013.

Får nu upp meddelande om service required på city safety. Kan man på något vis ta bort dessa meddelanden, precis som man själv kan återställa vanliga service required vid vanlig service gjord på bilen.

Tack 8-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Den vanliga servicen är ju periodisk. Det meddelandet kommer efter en viss tid eller sträcka, och därför kan man radera det utan att göra något särskilt. Du förutsättes förstås ha gjort servicen då.
Men servicemeddelande för City Safety får du bara om något är trasigt. Återställer du meddelandet då kommer det tillbaka ifall felet kvarstår.
Användarvisningsbild
av Arre88
apersson850 skrev: mån 05 dec 2022, 13:04 Den vanliga servicen är ju periodisk. Det meddelandet kommer efter en viss tid eller sträcka, och därför kan man radera det utan att göra något särskilt. Du förutsättes förstås ha gjort servicen då.
Men servicemeddelande för City Safety får du bara om något är trasigt. Återställer du meddelandet då kommer det tillbaka ifall felet kvarstår.
Hej! Tack för svar. Hur skulle jag kunna återställa det, oavsett om de kommer tillbaka, vara för att testa den hypotesen? Tack
Användarvisningsbild
av Arre88
apersson850 skrev: mån 05 dec 2022, 17:03 För det behöver man förmodligen Vida.
Tänkte man kanske kunde sluppit vida, är väl bara volvo verkstad som har det? Läste på nätet att göra rent under backspeglar där dessa sensorer sitter att de kan va smuts och där av felkoden?
av Doomis
Det finns ingenting på de yttre backspeglarna på en V70 2013 som har med City Safety att göra, det är helt fel.
Däremot finns kameran och LIDAR till City Safety bakom den inre backspegeln mot vindrutan.

I ditt fall är en utläsning av felkoder ett måste då felkoden ej är raderbar på något annat sätt. Felet går inte att polera bort tyvärr.
Användarvisningsbild
av Arre88
Doomis skrev: tis 06 dec 2022, 11:13 Det finns ingenting på de yttre backspeglarna på en V70 2013 som har med City Safety att göra, det är helt fel.
Däremot finns kameran och LIDAR till City Safety bakom den inre backspegeln mot vindrutan.

I ditt fall är en utläsning av felkoder ett måste då felkoden ej är raderbar på något annat sätt. Felet går inte att polera bort tyvärr.
Tack för svar, felet uppkom efter byte av en spridare då jag fick DSTC Serv. erfordras men efter byte av Spridare löste de alla problem, dock dök detta felmeddelande med city safety upp istället
Användarvisningsbild
av apersson850
Doomis skrev:Däremot finns kameran och LIDAR till City Safety bakom den inre backspegeln mot vindrutan.
Efter vad jag har fått berättat använder City Safety enbart lasersensorn, inte någon kamera.
av Doomis
Ja, det är helt riktigt, men det beror lite på hur du läser inlägget. Om man inte har ACC så finns visserligen inte kameran där heller, men rent generellt är det området bakom spegeln.
240 med "specialvagnsnummer"

Har inget svar på din fråga men jä[…]

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]