Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har precis köpt ett högtalarsystem som originellt satt på en V90 2021 Cross country. Det är 15 högtalare, 1 högtalargaller samt slutsteg.

Min fråga är: är det möjligt att eftermontera? Jag ringde Volvo angående mjukvaran som skulle krävas efter monteringen; men dom inte ville installera mjukvaran…

Hur lång tid skulle arbetet för detta ta, och vilka bör jag vända mig till?

Finns det något annat sätt man kan få det hela att fungera eller är hela idén hopplös?

Bör jag försöka lämna tillbaka hela ljudsystemet?

Min S90s standardsystem är inte bra alls… :(

Tacksam för svar!! :)
firreozkan skrev:Hej! Jag har precis köpt ett högtalarsystem som originellt satt på en V90 2021 Cross country. Det är 15 högtalare, 1 högtalargaller samt slutsteg.

Min fråga är: är det möjligt att eftermontera? Jag ringde Volvo angående mjukvaran som skulle krävas efter monteringen; men dom inte ville installera mjukvaran…

Hur lång tid skulle arbetet för detta ta, och vilka bör jag vända mig till?

Finns det något annat sätt man kan få det hela att fungera eller är hela idén hopplös?

Bör jag försöka lämna tillbaka hela ljudsystemet?

Min S90s standardsystem är inte bra alls… :(

Tacksam för svar!! :)
Att byta högtalarna går bra, det finns flera guider på nätet.
Det kommer att falla på att du inte kommer att få bilen att acceptera den nya förstärkaren.
(Men du kan byta alla högtalare utan större problem.)
least skrev:Detta är dock inget nytt Volvo tillåter inte ändringar i bilens konfiguration ("car config").
Det finns andra sätt att ändra detta, men det är inte billigt.
Ja, jag har förstått det. Men intressant att höra vad Volvo har för argument.
Andra grejer kan de ju tänka sig att tillåta som knapp i sensus för extraljus tex (även om Volvo höjt priset på mjukvaruupddatering flera gånger om de senaste två åren så går det ju).
Du kan ändra allting i car config OM man kan få Volvo att öppna/ändra i denna.
(Enkelt förklarat är car config endast en rad i en databas på Volvos uppdateringsservrar, nyckeln är bilens VIN.)
Men man tillåter inte ändringar av marknadsskäl, de flesta saker på en Volvo kan endast köpas till när bilen beställs.

Alternativet är att man låser upp bilen med tredjeparts-mjukvara.
@firreozkan, Var det den förklaring du fick av Volvo; marknadsskäl som @least nämner här ovan?

Man kan ju undra hur mycket de förlorar marknadsmässigt på att användare uppdaterar och förbättrar redan befintliga bilar så det får ett högre andrahandsvärde...
Personligen tror jag att alla som tar hand om sina Volvos och berättar om sina modifieringar/förbättringar på forum, sociala medier och för vänner stärker varumärket oerhört jämfört med de flesta andra märken där det inte förekommer i samma utsträckning. Den bästa och billigaste marknadsföringen.
En viss mått av plug & play händer i infotainment då man får en 9 grading equalizer. Viktigt är att förstärkaren kommer från en annan bil så den är konfiguerad för en bil. Disclaimer är jag har en Sensus my18, vet inte hur det är med Google bilar - man kan antaga det är samma som tidigare.
Sedan numera har det sagts Volvo uppgradera inte bilar som har avvikande utrustning jmf med VIDA konfiguration för bilen.
Bilagor
0748DEEF-00CE-48E2-9903-FB1FC1053A52.png
0748DEEF-00CE-48E2-9903-FB1FC1053A52.png (188.24 KiB) Visad 3514 gånger
Frågan är om det ens behövs mjukvara för HK? Man kan nog skippa mjukvaran, och sätta tillbaka HP-förstärkaren när det är dags för service. Förstärkaren har mjukvaran redan ifall den kommer från en befintlig bil, en fabriksny enhet behöver laddas med mjukvara dock.

Värt att notera, senare modeller av XC40/EX40[…]

Renoveringssatser bromsok XC70 2015

Renoveringssats fram: 30671544 Bak verkar det bara[…]

FJärrstarta hybridbilar?

Min erfarenhet är att det funkar precis som d[…]

Map sensor

Kan du säga vilken motorkod du har istäl[…]