Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
TommyP86 skrev:Man kan bara hoppas på en riktigt elak vinter, gärna någon vecka med under -30 följt av några veckor med runt 15-20.
Hade säkert gjort susen i debatten
Nja, förstår vad du menar. Det skulle förstås vara nyttigt för vissa att få smaka lite konsekvenser av det som de röstat på, ville ha och/eller tjänar pengar på. Men ändå inte, det är allvarligt läge och den situation som du tar upp önskar jag inte ska inträffa. Tyvärr är redan stort antal människor utsatta för extra risker om denna vinter blir kall, jag tänker då på Ukraina. Jag hoppas vintern blir så mild som möjligt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Camel skrev:
TommyP86 skrev:Man kan bara hoppas på en riktigt elak vinter, gärna någon vecka med under -30 följt av några veckor med runt 15-20.
Hade säkert gjort susen i debatten
Nja, förstår vad du menar. Det skulle förstås vara nyttigt för vissa att få smaka lite konsekvenser av det som de röstat på, ville ha och/eller tjänar pengar på. Men ändå inte, det är allvarligt läge och den situation som du tar upp önskar jag inte ska inträffa. Tyvärr är redan stort antal människor utsatta för extra risker om denna vinter blir kall, jag tänker då på Ukraina. Jag hoppas vintern blir så mild som möjligt.
Förstås länkat med risker och faror, dessvärre kommer vi inte komma någonstans utan nåt liknande.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är bara vi konsumenters som drabbas medan elbolagen tjänar storkovan och inget vettigt kommer ut ur det hela. Det är verkligen inget att hoppas på
Användarvisningsbild
av Allinug
Camel skrev: sön 04 dec 2022, 21:15
Allinug skrev:
Camel skrev:Ytterligare bidrag till klimatet. Vilken skitpolitik man har fört inom elenergiområdet som lett till detta. Fullt ansvar borde utkrävas av de ansvariga. Gärna personligt ansvar.

Elkris.jpg

Aftonbladet artikel
Vi får väl se hur det går med bygget av Skånes havsvindkraftspark. Den lär ju kunna leverera en hel del förnybart.
Självklart kan en havsbaserad vindkraftspark leverera mycket el när det blåser. Och när det inte blåser så får man elda olja istället. Vissa lär sig aldrig. Havsbaserad vindkraft är intermittent även om kapacitetsfaktorn är högre än för landbaserad vindkraft. Men fortfarande är förutsägbarheten och planerbarheten vid ett givet tillfälle mycket liten.
Det låter lovande på deras hemsida:
”Vindkraftverk kan generera ren energi ute till havs, även när det inte ser ut att blåsa särskilt mycket. Det är alltså en mycket pålitlig energikälla. Ett enda vindkraftverk kan producera 59,000,000 kWh energi per år och ett enda snurr kan försörja ett svenskt hushåll i nästan ett helt dygn.”
https://orsted.se/skane-havsvind/gron-e ... dkraftverk
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:
Camel skrev: sön 04 dec 2022, 21:15
Allinug skrev:
Vi får väl se hur det går med bygget av Skånes havsvindkraftspark. Den lär ju kunna leverera en hel del förnybart.
Självklart kan en havsbaserad vindkraftspark leverera mycket el när det blåser. Och när det inte blåser så får man elda olja istället. Vissa lär sig aldrig. Havsbaserad vindkraft är intermittent även om kapacitetsfaktorn är högre än för landbaserad vindkraft. Men fortfarande är förutsägbarheten och planerbarheten vid ett givet tillfälle mycket liten.
Det låter lovande på deras hemsida:
”Vindkraftverk kan generera ren energi ute till havs, även när det inte ser ut att blåsa särskilt mycket. Det är alltså en mycket pålitlig energikälla. Ett enda vindkraftverk kan producera 59,000,000 kWh energi per år och ett enda snurr kan försörja ett svenskt hushåll i nästan ett helt dygn.”
https://orsted.se/skane-havsvind/gron-e ... dkraftverk
Ur ett planerbarhetsperspektiv har det liten betydelse om ett vindkraftverk kan försörja hela universum när det blåser. Det som är problemet är att ingen produktion sker när det inte blåser. Men den problematiken, och vad det får för konsekvenser för samhället, är inget du kan läsa om på Ørsteds hemsida. De är ett företag i den gröna elefantens rike.

Vindkraft producerar elenergi i enlighet med hur vinden blåser. Det kan inte tillhandahålla en planerbar eleffekt för ett givet tillfälle. Om ett energisystem byggs upp med stor andel intermittent elproduktion så blir hela samhället oförutsägbart. Tyskland mfl. har passerat den rimliga gränsen och fick i all hast bygga gasledningar för att importera fossil naturgas eftersom man lade ner så mycket planerbar elproduktion samtidigt som man byggde ut icke planerbar elproduktion. Man fick bittert erfara att det inte hjälpte att elproduktionen var hög när det blåste. Man insåg att samhället måste fungera även när det inte blåser. Att man bytte en mängd kolkraft mot fossil naturgas var en förbättring klimatmässigt, även om det fortfarande inte är bra. Men att man bytte fossilfri kärnkraft mot fossil naturgas är hål i huvudet klimatmässigt enligt mig, så som klimathotet framställs. Och det är till stor del samma människor som drivit igenom kärnkraftsnedläggningar som framställer klimathotet. Ingen logik alls. Bara ren fobi och irrationellt handlande.

Vad vi behöver är inte mer av icke planerbar elproduktion. Vi behöver mer av planerbar elproduktion i södra Sverige för att relationen ska bli rimlig och hanterbar. Det gör även att redan befintlig vindkraft bättre passar in i systemet tekniskt.

Din källhänvisning är lika objektiv om vindkraft som kärnkraftsindustrin är om kärnkraft. Eller oljeindustrin är om fossilbränsle för den delen. I samtliga fall består objektiviteten av halvsanningar. Hela sanningen får man först när man tar del av alla egenintressens halvsanningar. Utifrån det kan man sedan bilda sig en uppfattning om vad som kan tänkas vara rimligt för samhället.
Ørsted skrev:Vi är ett företag som tar verkliga steg för att skapa en hållbar värld som drivs av förnybar energi.
Det framgår inte vad Ørsted ser som en hållbar värld. Är det att vi inte ska ha tillgång till el på samhällets villkor? Vem betalar kalaset eftersom vindkraften är olönsam om den ska bära alla sina kostnader? Vindkraft innebär ett enormt slöseri med jordens resurser per producerad energienhet i jämförelse med t.ex. kärnkraft i en LCA-betraktelse. Trots att kärnkraften använder resurser i form av bränsle, vilket inte vindkraften gör.
av Lockis
Camel skrev:Ytterligare bidrag till klimatet. Vilken skitpolitik man har fört inom elenergiområdet som lett till detta. Fullt ansvar borde utkrävas av de ansvariga. Gärna personligt ansvar.

Elkris.jpg

Aftonbladet artikel
För första gången på decennier ska olja och gas kunna eldas – i ett gammalt kraftverk mitt i centrala Malmö.

– Jag måste förbereda mig för det värsta scenariot, säger Anette Blücher, vd på Eon Energiinfrastruktur AB.
MM, Aftonbladet snappade upp detta igår. För oss som bor i Skåne var det dock ingen nyhet. Verket kommer köras ändå även om det inte producerar el. Bara hål i huvudet att inte producera el också.
Vilket du hade sett om du faktiskt öppnat artikeln ;-)
av Lockis
Camel skrev:Ur ett planerbarhetsperspektiv har det liten betydelse om ett vindkraftverk kan försörja hela universum när det blåser. Det som är problemet är att ingen produktion sker när det inte blåser. Men den problematiken, och vad det får för konsekvenser för samhället, är inget du kan läsa om på Ørsteds hemsida. De är ett företag i den gröna elefantens rike.

Om du faktist läst, så är dem ganska öppna med begränsningarna. Dem skriver t.ex att ~8% av tiden blåser det för lite och ~1% för mycket. Vilket betyder att 91% av tiden funkar dem och levererar el. Det är ganska bra. Att man sen behöver något som kan stötta upp de 9% som vinden inte är medgörlig är inget man behöver vara raketforskare för.
Men samtidigt så kan man inte vara motståndare till vindkraft av ren princip för att man hellre ser kärnkraft. Kärnkraft är inget vi kommer få mer av på många år... Fokus nu måste vara att göra vad man kan för att bättre situationen nu. Samtidigt som man tar fram planer för långsiktighet. Där vindkraft till 100% behöver vara en del, precis som solkraft. Sen behöver vi något för att stötta upp när dessa 2 inte räcker till pga väder begränsningar. Vatten funkar bra och skulle vi ha tillräckligt med sol och vind energi för 91% av tiden kommer vatten magasinen vara redo att stötta vid behov.
Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev:

Elkris.jpg

Aftonbladet artikel
För första gången på decennier ska olja och gas kunna eldas – i ett gammalt kraftverk mitt i centrala Malmö.

– Jag måste förbereda mig för det värsta scenariot, säger Anette Blücher, vd på Eon Energiinfrastruktur AB.
MM, Aftonbladet snappade upp detta igår. För oss som bor i Skåne var det dock ingen nyhet. Verket kommer köras ändå även om det inte producerar el. Bara hål i huvudet att inte producera el också.
Vilket du hade sett om du faktiskt öppnat artikeln ;-)
Jodå, jag öppnade artikeln. Jag tycker rubriken var onödigt alarmistisk. Man får ju uppfattningen om att det ska eldas på Gustav Adolfs Torg... Men det handlar ju om ett verk som funnits i Malmö lång tid. Det jag vänder mig emot är inte att det ska produceras el. Jag vänder mig emot att det kanske kommer att behövas fossila bränslen i större utsträckning. Och jag vänder mig emot det hyckleri som finns från politiskt håll. I augusti 2019 infördes kraftigt höjda energi- och koldioxidskatter. I augusti 2019 stängdes elproduktionen ned i Heleneholmsverket som en följd av detta medan värmeproduktionen fortsatte. Detta bidrog givetvis till ännu mer effektunderskott i Skåne. Genom en uppgörelse med dåvarande regering hösten 2019 kan Heleneholmsverket användas som kapacitetsreserv vid elbrist. Men ingen ordinarie elproduktion pågick. Jag skrev lite om detta här.

Om Barsebäck fått vara kvar, eller ersatts, så hade situationen på elområdet sett helt annorlunda ut i Skåne. Om dessutom R1, R2, O1 och O2 fått vara kvar, eller ersatts, så hade elsituationen varit helt annorlunda i hela södra Sverige. Ja, hela Sverige som det har utvecklats nu. Hade dessutom R5 och R6 byggts så hade vi garanterat haft kvar våra låga elpriser, trots att exportkravet till andra länder ökat eftersom överföringskapaciteten till andra länder har ökat.
Användarvisningsbild
av Allinug
Lockis skrev: mån 05 dec 2022, 09:21
Camel skrev:Ur ett planerbarhetsperspektiv har det liten betydelse om ett vindkraftverk kan försörja hela universum när det blåser. Det som är problemet är att ingen produktion sker när det inte blåser. Men den problematiken, och vad det får för konsekvenser för samhället, är inget du kan läsa om på Ørsteds hemsida. De är ett företag i den gröna elefantens rike.

Om du faktist läst, så är dem ganska öppna med begränsningarna. Dem skriver t.ex att ~8% av tiden blåser det för lite och ~1% för mycket. Vilket betyder att 91% av tiden funkar dem och levererar el. Det är ganska bra. Att man sen behöver något som kan stötta upp de 9% som vinden inte är medgörlig är inget man behöver vara raketforskare för.
Men samtidigt så kan man inte vara motståndare till vindkraft av ren princip för att man hellre ser kärnkraft. Kärnkraft är inget vi kommer få mer av på många år... Fokus nu måste vara att göra vad man kan för att bättre situationen nu. Samtidigt som man tar fram planer för långsiktighet. Där vindkraft till 100% behöver vara en del, precis som solkraft. Sen behöver vi något för att stötta upp när dessa 2 inte räcker till pga väder begränsningar. Vatten funkar bra och skulle vi ha tillräckligt med sol och vind energi för 91% av tiden kommer vatten magasinen vara redo att stötta vid behov.
91% tillgänglighet, det är faktiskt ungefär samma som för kärnkraft. Men kanske sämre i år för kärnkraft pga reparationer.
av Lövet
Allinug skrev:91% tillgänglighet, det är faktiskt ungefär samma som för kärnkraft. Men kanske sämre i år för kärnkraft pga reparationer.
Skillnaden är ändå att du kan planera för tillgängligheten vilket du inte kan med vindkraft. Att kärnkraftverk går sönder är mkt ovanligt. Planerat underhåll däremot ganska vanligt. Tyvärr har vi också exempel på när reparationer drar ut på tiden och oplanerat underhåll också men det går inte att jämföra.
  • 1
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 280

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]