Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielZ
Hej!

Jag bytte i slutet av juni koppling på min V70 som har gått ca 26000 mil. Efter kopplingsbytet på den lokala Verkstaden som jag nyttjat i 6 år med gott förtroende har jag fått återkommande problem som kanske börjar med att kopplingen fastnar när den ska gå tillbaka men trampar jag ned den kommer den tillbaka men då vet jag att då kommer problemen och stegvis tar kopplingen lägre och lägre tills den till sist fastnar och bilen går inte längre och växla. Verkstaden har haft inne bilen i en till två veckor jag får tillbaka den och en vecka senare samna problem igen. De har bytt allt de kan byta tycker de och plockat ned allt men utan att problemet försvunnit. Den nya kopplingen är inte bytt men mekanikern tycker när han har haft nere allt att allt ser bra ut. Ingen luft i systemet och bilen har innan kopplingsbyte med dålig koppling inte uppvisat några av dessa problem! Jag har en hederlig erfaren svensk mekaniker och han förklarar ju allt med mer insatta begrepp så det verkar vara något ovanligt konstigt fel som kanske någon på forumet har råkat ut för eller kan ge några värdefulla tips!
Användarvisningsbild
av LeifA
Du menar att kopplingspedalen fastnar nere vid golvet? Då byter man ofta huvudcylinder till kopplingen och slavcylindern för att fixa felet. Jag vet att ibland räcker det att byta huvudcylindern men oftast båda två.
av DanielZ
Ja, det är så min mekaniker också resonerat och båda de är bytta och det konstiga är at5 när jag får tillbaka bilen fungera den felfritt x antal kopplingae ungefär ganska liknande många och sedan tar den lägre och fastnar och från det att det kan anas problem tills den fastnar kanske det är 100-200 kopplingar.
av Perran
Löste det sig, och i så fall vad berodde felet på? Har samma problem med vår V60 2015 D2 13000 mil, bytt både huvudcylindern och slavcylinder och efter ett tag vid båda bytena börjar kopplingen stanna i nedtryckt läge och det går inte att växla. Även avluftat vilket tillfälligt har hjälpt innan problemen återkommer igen.
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]