Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
skarj skrev: fre 02 dec 2022, 14:07Ja, jag läste också om det, men enligt mig är sannolikheten att det är svammel betydligt högre än att det faktiskt finns en timer, åtminstone behöver jag mer än så för att köpa det som en sanning. Gäller det ett fåtal bilar, tex en kort produktionstid där något gått snett pga en anställd, det kan jag köpa men då skulle Volvo vid kännedom. Lösa problemet med de bilarna, det är iaf min övertygelse.

Smutskastning av företag är än mer sannolikt än en ”kill timer”, enligt mig.
Om man har lite erfarenhet av hur det går till med utvecklingen, testningen och hela den baletten så är det inte alls förvånande. Är hyfsat säker på att det inte handlar om någon medveten grej för att få värmarna att sluta fungera, tror det handlar om något som missats efter att man röjt runt i programmeringen. Det har helt enkelt glömts bort.

Men det är heller ingen hemlighet att det sitter ett helt gäng som enbart räknar på livslängd för komponenter med mera, som har till uppgift att se till att grejerna inte håller alltför länge. Det ska hålla och fungera tillräckligt bra för att nybilskunder ska vara nöjda och så att varumärket inte skadas, men inte så länge att man inte drar in pengar på service och eftermarknad.

Hursomhelst, det jag sett om timräknaren (ja, det finns en sån) och att nolla den sparkar igång värmaren igen är mer än trovärdigt i mitt tycke. Någonstans har man glömt en programkod som ställer till det.
av skarj
Att det finns en timräknare är en sak, förvånande om det inte fanns, då både leverantör och biltillverkare är intresserad av den statistiken. Att gå från räknare till att räknaren har ett maxvärden känns i bästa fall som en Milleniebug, men då borde det vara vid ett logiskt tal, det är inte 800 h, inte i decimaltal eller i hexadecimaltal, inte vad jag kan se. Men det bör innebära endast ett fåtal äldre bilar Isof, samt som jag sagt absolut i Volvos intresse att åtgärda en sådan miss utan att det märks.

Att det räknas på livslängd är något helt annat än att aktivt stoppa funktioner med räkneverk, såvida det inte är kopplat till ett abonnemang likt VOC. Livslängd är kopplat till förbrukad hårdvara och komponentnötning som sedan ersätts med en ny komponent. Som sagt är detta ingen sanning för mig iaf innan det kommer fram vilka bilar det gäller. Eller skulle detta ”fel” finnas i alla Volvos med en bränslevärmare från fabrik?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Vet inte vilka övriga modeller felet kan finnas i, men det är rimligt att det är samtliga femcylindriga dieselmotorer med Webastovärmare med möjlighet till fjärrstart.

Jag håller det dessutom för troligt att man inte känt till det här på Volvo Cars, det är sannolikt något som legat kvar i programmet av misstag. Och det man inte vet om kan man ju inte heller åtgärda, eller hur? Har viss erfarenhet av utveckling och provning på det här området om man säger så.
av tori
Hej!
Jag har en drive 2011 . Värmaren död vid 800 h.
Webasto vet om problemet Bosch verkstad vet om problemet. Jag har hört med Stendahls och hört om problemet men de kan inget göra.
Undra hur många som "lagat" detta fel utan att förstå vad som har orsakat felet och betalat dyrt.
Ringde till Volvo cars men det finns ingen reklamation/ ingenjörs support utan hänvisar till Bilia,Stendahls mm.
Några verkstäder har försökt att förstå och lösa detta då det kan vara bra för affärsverksamheten att lösa detta för kunder. De klarar dock inte att lösa det.. De förstår inte inte hur komma åt problemet.
Rent bedrägeri är detta att en räknare i styrsystemet slutar att rulla och produkten blir obruklig.
av tori
Hej!
Är det billigt att laga själv?
Byta en motor själv är också väldigt billigt.
Att skaffa mig kunskap att göra vissa saker själv tar tid samt har ibland blivit dyrt.
Om någon har en metod eller en lösning på detta så man kan lösa det själv så tar jag tacksamt emot detta.
Om inte Bosch och andra fordonsbolag förstår hur man ska göra "reset" så blir det inte lättare för mig.
Vore trevligt om man bara kunde byta något samt göra en norsk reset och sedan fungerar det igen.
Alternativet är en kinabrännare med fjärrkontroll och slippa bilens nyckfulla styrsystem som skapar bekymmer i detta fall.
1500 spänn med vattenpump, dieselpump samt fjärrkontroll. Fläkten i kupén kommer dock inte starta så det är bara motorns kylvatten som värms.
Levererat till dörren är det också.
av tori
Hej!
De byter styrenheten samt programering av denna.
Den sitter ovanför höger framhjul och ett pris för detta är 12- 15 lakan med arbete och allt.
Undra hur många som blivit lurade då de sagt att styrenheten är trasig.
Brännkammare med stift har jag bytt själv tidigare och då köpte jag original och det är normalt underhåll och till rimligt pris.
Byta hela brännaren måste vara svindyrt.
Då får man nog titta på andra alternativ.
av mittjagrullar
Jag bytte min under sommaren, för mig var det billigast att köpa en nyare model, köpte en med låga mil från bildelsbasen, monterade själv, åkte in till volvo och fick den programmerad.

Den var dessutom komplett med avgasrör, som förövrigt blir dåligt efter ett tag

Slutpris, 4200kr för brännare, 550kr att programmera in den.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

.. kan det ”sticka ut” utanför?[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]