Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
Någon som vet vad förväntad oljemängd är då man dränerar lådan via nivåröret? 3.5 liter?
Inte någon flush alltså utan bara om man hissar bilen och öppnar nivåpluggens dränering + skruvar ur nivåpluggen och dränerar det som "står" i lådan, så att säga.
av skarj
Glömde att ange att det är en automatlåda, men det anger iof namnet på lådan.
av LaP66
Det beror lite på temperaturen på oljan då den expanderar.
Som du skriver är det 3.5-3.7 liter som kommer ut av ca 7-8 liter som finns i lådan totalt.
Dock bör du ex slå i ex 4 liter och därefter köra upp oljans temperatur till 50 grader och öppna nivåpluggen i röret med motorn igång för att sätta korrekt nivå i lådan.

Om du vill byta olja i lådan utan att använda en slang vid oljekylaren för att pumpa ut gammal olja så kan du göra så här:
- Dränera lådan på olja via oljeplugg (ca 3.5-3.7 liter)
- Slå i 4 liter ny olja
- Kör igenom alla växlar 2 ggr med ca 10-20 sekunder på varje växel.
- Töm olja igen och slå i 4 liter ny olja.
- Upprepa proceduren ovan till oljan är ljusröd (2-3 ggr minst).
- Efter den sista fyllningen sätter du nivån enligt beskrivning ovan med hjälp av en ODB läsare som visar dig oljans temperatur i växellådan.
av skarj
Tack!

Min tanke var mest för att veta om nivån varit rätt nu innan jag öppnar den, då jag inte har slangen var min tanke ungefär som du beskriver så tack igen för tipset!!

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]

Tjena, köpte en 240 för ett tagsen och b[…]