Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TommyHje
Hej alla!
Jag har en fråga till er ang. dieselvärmaren i våra bilar (xc60 -19) då jag tycker att bilen bara är ljummen när den gått i 30 min.
Har haft många bilar med bränsle värmare men dom flesta har jag ställt in temp och fläkt när jag parkerar och då rättar sig värmaren efter den inställningaen.
Hur gör man på min bil?

Tacksam för svar.

/Tommy
av RobbanH
Står lite kryptiskt i manualen att värmaren värmer upp till komforttemperatur inte till inställd temperatur i klimatanläggningen.

Vad komforttemperatur är står det inte, så antar att det är vad man tycker är en hyfsad kompromiss på värmarens kapacitet och förväntad driftstids, ca 30 minuter maximalt.
Användarvisningsbild
av Derank
Verkar ju variera det där från år till år, jag har en XC60 2016 och 30min nu när det endast är ett par minus grader ute, ger bastu i bilen, vid minus 20 är det kanske runt 18-20grader i bilen, svårt att säga, men varmt blir det iaf oavsett väder och temperatur. Vad värmereglaget i bilen står på har ingen betydelse.
av Primus
XC60 här och min blir varm. Har aldrig tänkt på om värmereglaget i bilen påverkar.
av TommyHje
Tack för era svar,även om det inte var vad jag hoppats på förstås.
Det är alltså BILEN som bestämmer komfort temperatur inte JAG!?
Tycker att det är dåligt faktiskt,men men det är som det är med dessa Volvo bilar........ :-(
av TommyHje
Undrar vad temperaturen står på om jag fjärr startar bilen!?

Man kanske ska prova att köra 30 min dieselvärmare och sedan starta med appen en kvart efter dom 30,kanske blir varmt satan..... :-D
av RobbanH
Om du fjärrstartar bilen , motorn går igång , så får du den temperatur som klimatanläggningen är inställd på. Fungerar både sommar och vinter dock riskerar du att dränera batteriet.
av pergrein
Jag brukar köra värmaren 10-15min sedan starta motorn. Gör det för att säten och ratt ska bli varma och så får batteriet laddning också. Dom gånger jag bara kört värmaren så är jag nöjd med att rutorna är isfria och det är ca:10grader i bilen. Är det kallt ute (-10 till -25) så är jag ju klädd lite varmare och vill inte ha jättevarmt i bilen. Jag kör 20-21 grader på klimatanläggningen vintertid.

Men min nuvarande bil v60 -21 blir inte lika varm som min förra v60 -16 när man körde värmaren men det gör ingenting för mig.

Mvh
Per

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]

Har ingen M10 bult att testa magiska tricket m[…]