Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Micce1980 skrev:Ska jag ladda med klämmor så tar jag minus på motorblocket, här vid ett fäste som sitter fast i motorn.
Så gör jag också.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag gjorde det ännu enklare.
Uppdaterade min motorvärmarsatts med en laddare så behöver bara stoppa i kaben i uttaget på stötfångaren så går laddaren på. Har fjärrstyrning så det är bara laddaren som går på om jag ej aktiverar värmarna. :-)
Användarvisningsbild
av Trickelina
Det är naturligtvis det mest bekväma men kräver lite tekniskt kunnande eller några tusen till en verkstad. Räcker 5000 ?
Användarvisningsbild
av frasse4
På min Alfa har jag en defa-värmare med uttag i kupén. Där har jag ett grenuttag där jag kör både kupévärmaren och en laddare som är kopplad via säkringsdosan under handskfacket. Berydligt billigare än en defaladdare som kopplas i slinga. Dessutom är de bara på 2 eller 4A, den jag har från Jula kan jag ställa på 8 A också.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Trickelina skrev: tor 01 dec 2022, 20:46 Det är naturligtvis det mest bekväma men kräver lite tekniskt kunnande eller några tusen till en verkstad. Räcker 5000 ?
Nej, drygt 5300 på Bilia...
Är det så enkelt som det ser ut med plus till plus, minus till minus och en sladd från lådan till frontuttaget så sparar man några kronor.

https://www2.bilia.se/biltillbehor/tekn ... _31408281/
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic

Batteriladdaren ser till att batteriet alltid är tillräckligt laddat för att bilen ska kunna startas när det är kallt väder och när den bränsledrivna parkeringsvärmaren används.
Laddaren kopplas lätt in och ur i bilens frontmonterade eluttag.
Regelbunden laddning förlänger batteriets livslängd och håller det i god kondition.
Kan inte kombineras med Volvos elektriska motorvärmare.
Användarvisningsbild
av Nexus
Det var ingen svår installation om man redan har motorvärmare installerad. Bara koppla mellan i grenuttaget sen en kabel till batteriplus och en kabel till Valfri jordpunkt. Min Calix laddare köpte jag billigt på tradera så det drog inte iväg i pengar.
Den laddar 5A vilket är tillräckligt för mig.

Hade c-tek tidigare med snabbkontakt men detta tycker jag blir smidigare slippa öppna huven mm
av dannesk
Fast har man inte motor/kupévärmare så blir det ju väldig mkt dyrare än en Ctek med snabbkontakt, iom att man ofta har dieselvärmare som jag finns det ingen anledning. Kopplar på min 5A Ctek kanske under en natt varannan vecka under vintern. Har man MoK-värmare installerad så kommer man ju köra dessa hela tiden man laddar vilket kan vara hela natten om man inte har styrning/elektronik för att kunna separera matningen till laddaren vilket de flesta inte ens har.
av skarj
dannesk skrev: tor 01 dec 2022, 22:44 Fast har man inte motor/kupévärmare så blir det ju väldig mkt dyrare än en Ctek med snabbkontakt, iom att man ofta har dieselvärmare som jag finns det ingen anledning. Kopplar på min 5A Ctek kanske under en natt varannan vecka under vintern. Har man MoK-värmare installerad så kommer man ju köra dessa hela tiden man laddar vilket kan vara hela natten om man inte har styrning/elektronik för att kunna separera matningen till laddaren vilket de flesta inte ens har.
Men det är inte så dumt när man har bilen inkopplad hela dagen på jobbet, både varm och laddad vid hemgång:]
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]