Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Här har jag ett märkligt problem, bilen får ingen ström trots att batteriet är fulladdat. När jag vrider om tändningen händer inget alls.

Bilen har haft startproblem länge, säkert i sex år. När den har fått stå någon vecka hostar bilen vid start, slår man av tändningen och startar igen går den alltid igång och bilen kör felfritt. Den här gången rosslade bilen till, batteriet var troligen vekt eftersom jag inte kör den kontinuerligt så jag tog ut det för att ladda. När jag satte i det laddade batteriet så hände... inget alls... inte ens strålkastare, inte kupébelysning, inte instrumentpanelen. Inget. Jag har kollat säkringar, men alla kan väl knappast gå på samma gång. Jag fundera på om det finns någon slags "huvudsäkring" men bil-el är inte min starka sida.

Hur är det med huvudreläet? Styr den all ström i hela bilen? Hur kollar jag om denna är trasig? Finns det något annat som skulle kunna vara felet?

//
Huvudrelät (som faktiskt är två) drar då nyckeln är i läge II. Det händer att det blir fel både på reläer och tändningslås
Men kupebelysning, parkeringsljus och varningsblink ska ju fungera även utan att nyckeln är i, är dessa döda så saknar du matning från batteriet eller så är någon huvudsäkring bränd. Antar att även 850 har en plastlåda i motorrummet märkt "main fuses" precis som V70 mk 1, men jag kan mycket väl ha fel där :-)

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]